گردشگری و توریسم

مهاجرت ساکنان میمند کرمان یک تهدید محسوب می شود

به گزارش ایرنا، فرهاد عزیزی یکشنبه شب در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید پایگاه ثبت جهانی روستای دستکند میمند افزود: جاری بودن زندگی در روستای میمند یکی از شاخصه هایی بود که سبب ثبت این روستا در فهرست میراث جهانی شد.
وی با بیان اینکه مهاجرت ساکنان از میمند یک تهدید محسوب می شود، تصریح کرد: باید شرایط برای حضور پایدار مردم در این روستا مهیا شود، تا زندگی همیشه در آن جاری باشد.
** روستای میمند نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است
عزیزی روستای صخره ای میمند را یکی از روستاهای برجسته کشور دانست و گفت: این روستا نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است و باید تبلیغات ملی و فراملی در دستور کار مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اقتصاد روستای تاریخی میمند، تصریح کرد: باید با ایجاد کارگاه های مختلف صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی، زمینه احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و بومی این منطقه را فراهم کرد.
**ایجاد هرگونه زیرساخت جدید با کسب مجوز از پایگاه ثبت جهانی میمند
عزیزی با بیان اینکه ایجاد هرگونه زیرساخت جدید در این منطقه تاریخی باید با کسب مجوز از پایگاه ثبت جهانی میمند صورت پذیرد، افزود: نباید به بهانه خدمات رسانی به گردشگران ساختار و بافت روستا لطمه ببیند.
مدیرکل دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور خواستار همکاری مدیران و مسئولان محلی با مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند شد و یادآورشد: هرگونه تغییرات و آسیب رساندن به حریم روستای میمند غیر قابل جبران است و حتی می تواند سبب خروج این روستا از فهرست میراث جهانی شود.
در پایان این مراسم از خدمات مهناز اشرفی مدیر سابق پایگاه ثبت جهانی میمند قدردانی و مهری جوادی به عنوان مدیر جدید این پایگاه معرفی شد.
روستای صخره ای دستکند میمند از توابع شهرستان شهربابک و در فاصله 215 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.
قدمت این روستا به حدود 2 تا سه هزار سال قبل باز می گردد.
در 13 تیر سال 1394 و در سی و نهمین اجلاس میراث فرهنگی یونسکو پرونده منظر فرهنگی میمند شهربابک مورد بررسی قرار گرفت و با کسب اکثریت آراء به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید.
استان کرمان با پنج اثر ثبت جهانی، 700 اثر ثبت ملی و حدود هفت هزار اثر تاریخی از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می رود.
9895/ 5054

انتهای پیام /*


فرهنگی


میمند شهربابک


مهاجرت ساکنان


گردشگران خارجی