گردشگری و توریسم

اقامتگاه های بومگردی، زمینه ساز توسعه گردشگری

معماری این خانه ها به قدری زیباست که صاحب خانه ها، این روزها طرح اقامتگاه های بوم گردی را در پیش گرفته اند. از عمر اقامتگاه های بوم گردی در ایران حدود 10 سال می گذرد. خانه های قدیمی که توسط صاحبانشان مرمت می شوند و در آن شب نشینی ها، موسیقی و آیین های سنتی را برای گردشگران به اجرا می گذارند.
بوم گردی یا اکوتوریسم به عنوان نوع جدیدی از فعالیت های گردشگری، بیش از یک دهه است که در کشورمان شکل گرفته و به دلیل تأکید بر مشارکت جامعه محلی، توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مسائل زیست محیطی، پیوند عمیقی با توسعه پایدار گردشگری دارد.

** بوم گردی در آباده
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آباده می گوید: هفت اقامتگاه بوم گردی در آباده به بهره برداری رسیده است و پنج اقامتگاه دیگر در حال مرمت هستند.
داوود جعفر پور در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد اقامتگاه بوم گردی، 6 اقامتگاه در ایزدخواست، سه اقامتگاه در آباده ، 2 اقامتگاه در سورمق و یک اقامتگاه در روستای چنار قرار دارند.
وی با بیان اینکه تسهیلاتی برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی روستایی پرداخت می‌شود، افزود: برابر قوانین پس از بررسی پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات از طرف سازمان میراث فرهنگی و صندوق کارآفرینی امید، تا سقف یک میلیارد ریال به هر متقاضی ایجاد کننده اقامتگاه بوم گردی پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد:اقامتگاه های بوم گردی، در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می کنند.

** اقامتگاه بوم گردی و معرفی فرهنگ
فرماندار آباده با تاکید بر لزوم توجه جدی به حوزه گردشگری در این شهرستان گفت: اختصاص بودجه مناسب به بوم گردی می تواند جهش بلندی در صنعت گردشگری و در نتیجه معرفی فرهنگ اصیل ایرانی و تبادل فرهنگ ها داشته باشد.
محمد اسداللهی با بیان اینکه نباید ظرفیت بوم گردی و گردشگری روستایی در شهرستان را دست کم گرفت، افزود: صنعت توریسم می تواند درآمد پایدار برای منطقه و شهرستان آباده ایجاد کند.
وی در مصاحبه با ایرنا با بیان اینکه گردشگری فرصت بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می کند، گفت: ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان آباده از اهداف دولت است که در این خصوص تسهیلات اعطا می شود.
فرماندار آباده به پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: آباده دارای 2 منطقه نمونه گردشگری در شهر باستانی ایزدخواست و روستای خسروشیرین است و روستای چنار نیز به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است.
توجه به بهره مندی از ظرفیت های بی شمار گردشگری بومگردی در آباده، می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر باشد اما لازمه این امر، حمایت از سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و نظارت دقیق بر فعالیت اقامتگاه های بوم گردی است.
آباده در 274 کیلومتری شمال شیراز است.
9864 / 1876

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگری


بوم گردی


آباده