گردشگری و توریسم

عملیات مرمت پنج اثر تاریخی در کرمان آغاز شد

غلامرضا فرخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ادامه طرح مرمت قلاع اردشیر و دختر کرمان تصریح کرد: در این طرح پی گردی، خواناسازی و مرمت حفاظتی بقایای معماری موجود در این قلعه ها انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: مقدمات بازسازی و مرمت 2 بنای ارزشمند تاریخی قلاع دختر و اردشیر از مدتها قبل فراهم شده و خاکبرداری باستان شناسی، راه اندازی کارگاه خشت زنی و تجهیز کارگاه از فعالیت هایی است که در فاز اول انجام گرفت.
وی گفت: قلعه دختر از قلعه های باستانی شهر کرمان است که مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است.
فرخی گفت: عملیات مرمت مسجد امام خمینی (ره) کرمان نیز با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان آغاز شده است.
وی بیان کرد: در این طرح ایوان اصلی، گنبد خانه و برخی از تزئینات وابسته به معماری این مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار می گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: اعتبار این فاز از عملیات پروژه مرمتی مسجد امام کرمان از تجمیع اعتبارات استانی و ملی تامین شده است.
وی ادامه داد: قسمتهایی از کاشیکاری معرق این بنای تاریخی در سال گذشته از محل اعتبارات ملی این اداره کل مرمت شده است.
فرخی با اشاره به آغاز فاز سوم بیمارستان مرسلین کرمان گفت: در ادامه عملیات مرمتی سال گذشته این بنا، امسال نیز بخشهایی از ساختمان موجود در ضلع جنوب شرقی این بیمارستان مرمت خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: اعتبارات مرمت بیمارستان مرسلین ازمحل منابع ملی تامین می شود.
وی با اشاره به مرمت کتابخانه ملی شهر کرمان اظهار کرد: در این طرح مرمتی نمای شرقی ساختمان اصلی کتابخانه مورد مرمت قرار می گیرد.
قلعه اردشیر بر فراز تپه جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و موقعیت طبیعی آن موجب شده که آن را قلعه کوه بنامند.
دیواره های قلعه از خشت خام ضخیم ساخته شده و اردشیر ساسانی آن را بنا نهاده است.
مسجد امام خمینی (ره) کرمان از کهن ترین مساجد تاریخی ایران و از نوع مساجد چهار ایوانی است که حدود 900 سال پیش در دوران زمامداری سلجوقیان احداث شده است.
قدمت بیمارستان مرسلین کرمان به اواخر دوره قاجاریه می رسد و با خشت و آجر ساخته شده است.
مجموعه کتابخانه ملی کرمان به نام کارخانه ریسندگی احداث شده و تا سال 1328 رونق داشته که پس از یک دوره طولانی در سال 1369 به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان کرمان جهت راه اندازی و تاسیس کتابخانه در نظر گرفته شد.
استان کرمان با هفت اثر ثبت جهانی، بیش از 700 اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری در کشور بشمار می رود.
3029/7437

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت و بازسازي


كرمان