گردشگری و توریسم

آب انبار تاریخی سفیدشهر بازسازی می شود

مجید نوری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در آران و بیدگل گفت: بازسازی این آب انبار دارای ارزش تاریخی در سفیدشهر با مبلغ 178 میلیون ریال از محل اعتبارهای ملی آغاز شده و تا یک ماه آینده به پایان خواهد رسید.
وی افزود: عملیات بازسازی این اثر تاریخی شامل آواربرداری و خاکبرداری سقف، راه پله و خالی کردن بندهای آن، سروده گچی دیواره راه پله و زیر سقف قوسی راه پله همراه با بندکشی و اصلاح دوباره، مرمت بخشی از سقف قوسی شکل، اجرای قید بندی سقف راه پله، اجرای زیر بندی و استحکام بخشی رجزها، اندود گچ، خاک و اندود سفید کاری دیوار داخلی اتاق روی راه پله می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل بیان کرد: آب انبار سفیدشهر با قدمت 400 سال به دوره صفویه بازمی گردد و در سال 1393 با شماره 31201 در فهرست اثرهای تاریخی ملی ثبت شده است.
او در ادامه نیز با اشاره به خطر نابودی تنها قنات تاریخی آران و بیدگل واقع در روستای محمدآباد از توابع بخش کویرات این شهرستان گفت: این قنات با قدمت 200 ساله به علت استفاده نادرست و تعرض به حریم آن در معرض تخریب و نابودی قرار دارد.
نوری از آغاز اقدام هایی در جهت تعیین حریم و ثبت این قنات تاریخی در فهرست اثرهای ملی خبر داد.
وی پیش تر از اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار استانی جهت بازسازی 25 اثر تاریخی شهرستان آران و بیدگل خبر داده بود.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل 500 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده در این شهرستان وجود دارد که 132 مورد تا کنون در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان آران و بیدگل در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
7472/8123

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثر تاریخی


بازسازی


آران و بیدگل