گردشگری و توریسم

بهره برداری از پارک سرخه حصار به شهرداری تهران واگذار می شود

سرخه ‌حصار با مساحت 9هزار و 168 هکتار یکی از پارک‌های ملی ایران است که در شرق تهران واقع شده، به جز بخش شمال شرقی آن تمام این ناحیه تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.
این پارک در گذشته یکی از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران محسوب می شد، سال 1310 حدفاصل اراضی و کوه‌های جاجرود و ورجین به نام تلوو هزار دره به این مناطق افزوده شد.
پارک سرخه حصار سال 1359 به عنوان پارک ملی به ثبت رسید و طی مصوبه شماره 91، مورخ 26 شهریورماه 61 شورایعالی حفاظت محیط زیست با عنوان پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته ‌است.
بر مبنای تبصره چهار ماده 31 اصلاحی قانون جنگل‌ها، تمامی مراتع و اراضی ملی و مناطق حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد و قابل واگذاری به غیر نیستند.
غلامعلی ابراهیمی سوته روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهره برداری از پارک سرخه حصار بعد از پیگیری ۱۱ ماهه شهردار منطقه 13، به زودی به این نهاد واگذار می شود.
وی گفت: براساس بهره برداری جدید، شهرداری تنها در پنج درصد از ظرفیت 640 هکتاری پارک سرخه حصار اجازه ساخت و ساز خواهد داشت.
ابراهیمی سوته، یکی از سیاست ها و رویکردهای شهرداری منطقه 13 را تبدیل پارک ملی سرخه حصار به قطب گردشگری عنوان کرد و افزود: این موضوع می ‌تواند در افزایش سرانه‌های گردشگری منطقه نقش بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به حمایت شورای اسلامی شهر تهران از طرح گردشگری پارک ملی سرخه حصار گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و کمیته گردشگری شورا از پارک سرخه حصار بازدیده کرده و مطالعاتی نیز در این کمیسیون برای پهنه گردشگری این منطقه آغاز شده است.
ابراهیمی سوته با بیان اینکه بیش از 55 پروژه گردشگری در پارک ملی سرخه حصار پیش بینی شده، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک طرح هر یک از این پروژه‌ها توسط حوزه سرمایه گذاری منطقه 13 آماده و پس از اخذ مجوز بهره برداری از سوی منابع طبیعی استان تهران بستر لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پارک ملی فراهم شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 13 تاکید کرد: این نهاد هیچ گونه سرمایه گذاری برای پروژه‌های اقتصادی در پارک سرخه حصار نخواهد داشت بلکه سیاست‌هایش ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاران است.
به گفته وی، شهرداری منطقه 13 تهران هزینه‌های بسیاری را برای تعمیر و روکش آسفالت و ایجاد تفرجگاه مسافران و گردشگران صرف کرده است.
ابراهیمی سوته اظهار داشت: حوزه اجتماعی شهرداری منطقه 13 مسئولیت ایجاد امنیت اجتماعی برای حضور شهروندان را در پارک ملی سرخه حصار بر عهده دارد و از ابتدای سال جاری با ایجاد پاتوق شبانه روزی برنامه‌های شاد و مفرحی را برای شهروندان برگزار کرده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 13 گفت: راه اندازی بازارچه اقوام برای حمایت از کالاهای ایرانی و برگزاری جشن‌های شبانه در میدان ارغوان به عنوان پاتوق مرکزی پارک سرخه حصار از جمله برنامه های این معاونت بوده است.
به گزارش ایرنا، منطقه 13 در شرق تهران قرار دارد که از شمال به خیابان دماوند، از شرق به بزرگراه یاسینی، از جنوب به خیابان پیروزی و از غرب به خیابان هفده شهریور محدود می‌شود، حریم این منطقه با مساحت 80 کیلومترمربع شامل روستاهای سرخه حصار، همه سین (ده ترکمن)، اراضی موسوم به زیتون، ترقیون، سنجریون، خجیر و پارک های جنگلی سرخه حصار، خجیر و سعیدآباد است.
شهید اسدی، صفا، زاهدگیلانی، اشراقی، دهقان، نیروی هوایی، پیروزی، حافظیه، امامت، شورا، آشتیانی، زینبیه و سرخه حصار از محلات منطقه 13 تهران است.
موزه برق، موزه تاریخ، مجموعه گل و گیاه و مزرعه گیاهان دارویی، بوستان های ارغوان، بهار، خانواده، پیروزی، ترنج، زندگی، زیتون، خورشید، آفتاب، پارک جنگلی سرخه حصار از جمله جاذبه های فرهنگی و گردشگری این منطقه است.
تهرام/7245//1348

انتهای پیام /*


اجتماعي


شهرداري منطقه 13


پارك سرخه حصار


غلامعلي ابراهيمي سوته