گردشگری و توریسم

سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان برگزار می شود

به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این جشنواره که عنوان بزرگترین جشنواره غذای خاورمیانه را یدک می کشد، هر سال با عظمت تر و پویاتر از گذشته برگزار می شود.
وی یادآورشد: هر ساله غذای 31 استان در بخش آش در قالب همین جشنواره و مسابقه به نمایش گذاشته می شود.
رحمتی با بیان اینکه این جشنواره قدیمی ترین جشنواره کشور در زمینه غذا به شمار می آید، اظهار داشت: امسال این جشنواره علاوه بر بخش پخت آش، شاهد برگزاری مسابقه آشپزی، شب های فرهنگی، سیاه چادرها و نمایشگاه ملی صنایع دستی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: امسال حضور 22 استان در بخش پخت و رقابت آش و 31 استان در نمایشگاه ملی صنایع دستی قطعی شده است.
وی خاطرنشان کرد: امسال نام زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ثبت شد از همین رو در نمایشگاه ملی صنایع دستی، یک راسته مختص ملیله پیش بینی شده است.
رحمتی ادامه داد: 260 گروه از استان زنجان برای شرکت در بخش جشنواره ملی آش شرکت کرده بودند که این اداره کل مجبور به برگزاری مسابقه ای میان آنان برای انتخاب گروه های برتر شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با حضور داوران ملی، بنا بود 12 گروه برای شرکت در جشنواره ملی آش ایرانی انتخاب شوند که به علت استقبال بالا این رقم به 15 گروه افزایش یافت.
وی اضافه کرد: 9 استان در بخش سیاه چادر و هشت استان در بخش شب های فرهنگی برای برگزاری برنامه اعلام آمادگی کرده اند.
رحمتی به انتفاع استان از برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: حضور 120 هزار بازدید کننده در روز، پخت و سرو روزانه آش برای 45 هزار نفر، حرکت قطارها و تورهای گردشگری به مقصد این جشنواره و گردشگر مالی روزانه بیش از 40 میلیارد ریال در حوزه صنایع دستی فقط بخشی از موفقیت های این رویداد به شمار می آید.
شهردار زنجان هم در ادامه این برنامه تاکید کرد: برگزاری این نوع جشنواره ها و گردهمایی ها به معرفی بیشتر و مطرح شدن استان و شهر زنجان کمک می کند.
مسیح الله معصومی یادآورشد: در صورتی که مدیری برای مطرح شدن شهر و استان تلاش می کند، سایر مسئولان هم باید همراه و دست گیر وی باشند و به کمک اجرای این برنامه ها بیایند.
وی اظهار داشت: شاید در کمتر استانی این میزان فعالیت برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و شادابی بخش انجام شود.
معصومی تاکید کرد: بی جا نیست که زنجان به عنوان شادترین استان و شهر میزبان مهربان شناخته می شود چرا که رویدادهایی از جنس جشنواره آش و غذای کشورهای اکو، همواره زمینه شادی و تفریح مردم را فراهم می کنند.
شهردار زنجان گفت: شهرداری وظیفه خود می داند که در کنار اداره کل میراث فرهنگی، در برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره آش مشارکت و همکاری داشته باشد.
وی اضافه کرد: شهرداری آمادگی کامل دارد در بحث اطلاع رسانی، مناسب سازی فضای شهری و محیط برگزاری جشنواره و حمل و نقل عمومی در کنار میراث فرهنگی فعالیت کند.
معصومی ادامه داد: طرح ترافیکی ویژه ای برای جلوگیری از معطلی شهروندان و مسافران در مسیر دسترسی به گاوازنگ حین برگزاری جشنواره آش پیش بینی شده است که پس از تصویب شورای ترافیک اطلاع رسانی می شود.
از سه سال گذشته به مناسبت برپایی دهمین دوره جشنواره آش ایرانی، این جشنواره در سازمان یونسکو وارد لیست جشنواره های دائمی شد تا زنجان هم سهمی در برنامه های جهانی داشته باشد و هر ساله علاوه بر مهمانان ایرانی، پذیرایی گردشگران خارجی به صرف آش شود.
3001/6085

انتهای پیام /*


فرهنگي


جشنواره


آش


ميراث فرهنگي