گردشگری و توریسم

رمزگشایی از آقامیر، مرتفع ترین غار کبیرکوه

به گزارش ایرنا ، سالها پیش یک شکارچی بنام آقا میر در کبیر کوه شهرستان ملکشاهی زندگی میکرده و این شکارچی روزی با شکار یک بز کوهی متوجه می شود که ریش این بز خیس است و آقا میر که می دانسته در آن حوالی چشمه آب وجود ندارد کنجکاو به دنبال منشا خیسی ریش بزکوهی به غار زیبایی می رسد که ازان پس به نام وی کنا یا اشکفت آقا میر خوانده می شود.
داستانهای محلی زیادی در چگونگی کشف این غار و نامگذاری ان ذکر شده که نوشته بالا معروف ترین آنها است اگرچه این روایت درواقع به رازناکی کنا اقا افزوده است به خصوص اینکه این غار هنوز آنچنان که باید مورد کاوش و بررسی های علمی قرار نگرفته است.
آقامیر یا به زبان محلی (کنا آقا) در فاصله 20 کیلومتری شهر ارکواز و در بالادست روستای چشمه پهن از توابع بخش مرکزی ملکشاهی در دامنه بلند ترین قله کبیرکوه(کان صیفی) از جذاب ترین آقار اکو توریستی کشور محسوب می شود.
آقا میر یک موزه طبیعی بسیار زیبا از نقش و نگارهای بدیع است که نقاش طبیعت طی سالیان متمادی نقش آن را بر دیوار غار کشیده است و تبدیل به یک اثر فاخر طبیعی شده است که به همین دلیل در فهرست آثار طبیعی برترکشور ثبت ملی شده است.
دهانه این غار درزیر قله در اواسط کوه در جبهه جنوبی قرار گرفته و دنیایی متفاوت را در درون خود نهان دارد غار با یک دهانه کاملا مخفی و تقریبا یک ونیم در یک متر شروع می شود و ابتدای آن با یک شیب نسبتا تند20 متری لغزنده به یک تالار بزرگ با سقف تقریبا 40 متری راه می یابد سقف بلند این غار ، مامن بسیار مناسبی برای خفاشها تنها پستانداران پرنده جهان گردیده است که به تعداد خیلی زیاد از سقف غار آویزان بودند
در پایین دست این غار چشمه ای معروف به (سرتزن )قرار دارد که به جهت سردی آب آن به چنین نامی معروف شده است و خود از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.
امیر صالحی از کوه نوردان این شهرستان می گوید : در مسیر قله ورزرین بلند ترین قله کبیر کوه این غار زیبا خود نمایی می کند و بسیاری از کوه نوردان ساعاتی را در این غار استراحت و از جاذبه های زیبای آن بهره مند می شوند.
مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این اثر فاخر طبیعی در فهرست اثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است گفت قرار گرفتن در ارتفاع 2500 متری جذابیت این غار را دو چندان کرده است.
طالب خزان افزود: غار آقامیر از جاذبه های گرشگری منحصر به فرد شهرستان است که تا کنون گردشگران زیادی از سراسر کشور از آن دیدن کرده اند.
وی یادآور شد به لحاظ کوهستانی و سخت گذر بودن مسیر عملا ایجاد راه دستری برای وسایل نقلیه امکانپذیر نیست و دیدن این غار نیازمند چندین ساعت پیاده روی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: غار «آقامیر» مربوط به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی در دامنه‌ی ارتفاعات کبیرکوه واقع شده است.
عبدالمالک شنبه‌زاده با بیان این‌که این اثر در ارتفاع 2362 متری از سطح دریا است و دارای حوضچه‌های آب و نیز ستون‌های آهکی است که از اتصال استالاکمیت‌ها و استالاکتیت‌ها به وجود آمده است، گفت: طول این غار 230 متر بوده که در ورودی غار تالار اول با طول 30 متر واقع شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از ثبت این اثر به شماره 238 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد و گفت: طبیعت زیبای اطراف این اثر مکان مناسبی برای گردش و بازدید طبیعت بازدیدکنندگان است.
شهرستان ملکشاهی در دامنه دیواره کوهستانی ، بلند و طولانی کبیرکوه از جاذبه های پرشمار گردشگری طبیعی برخوردار است که هرکدام انها در صورت سرمایه گذاری مناسب می تواند منشا تحول در توسعه صنعت گردشگری استان ایلام واقع شوند.
7179/6034

انتهای پیام /*


کلیات


گردشگری


غار آقامیر


ملکشاهی