گردشگری و توریسم

مرحله سوم مرمت ایوان کاخ چهلستون اصفهان آغاز شد

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از عاصفه بدر افزود: در این مرحله که از امروز اغاز شد، مرمتگران در دو طرح جداگانه شامل مرمت تزئینات و استحکام بخشی معرق های سقف ایوان ستوندار و همچنین در طرح دیگر به مرمت و استحکام بخشی سازه های عظیم نگهدارنده سقف در بخش دو پوش (سقف کاذب) ایوان می پردازند.
وی اضافه کرد: عملیات مرمتگران در طرح اول شامل پاکسازی مکانیکی کتیبه ایوان ستوندار و همچنین تثبیت و پوسته چسبانی لایه های تزئینی در ارتفاع 16 متر از سطح زمین است .
مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان در رابطه با طرح دوم مرمتی ایوان ستوندار این کاخ افزود: مرمتگران در عملیاتی جداگانه و همزمان، مرمت و استحکام بخشی سازه چوبی دوپوش (سقف کاذب) ایوان ستوندار کاخ را نیز آغاز کرده اند.
وی، این بخش را شامل استحکام بخشی گره چینی های سقف، استحکام بخشی تیرهای فرعی، انتقال تخته های پوششی سقف به پائین جهت رنده و گندگی کردن و همچنین جمع آوری فضولات پرندگان و گرد و غبار عنوان کرد.
بدر همچنین تصریح کرد: این مرحله از مرمت ایوان ستوندار کاخ چهلستون با اعتباری افزون بر 310 میلیون تومان در حال اجرا است و امید می رود تا پیش از فصل پاییز پایان یابد.
مجموعه کاخ چهلستون در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی برای استفاده درباریان بنا شد.
در عصر سلطنت شاه عباس دوم با افزدون الحاقاتی شامل ایوان ستوندار، تالارهای جانبی و دو استخر عظیم در سمت شرقی و غربی کاخ، در سال 1057 هجری قمری برای پذیرایی از میهمانان دربار عریض و طویل صفوی و با کاربری تشریفات افتتاح شد.
6994 / 2093

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


چهلستون


اصفهان