گردشگری و توریسم

طرح مبارزه با آفت ها در باغ فین کاشان انجام شد

به گزارش ایرنا، محسن جاوری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: تله گذاری و طعمه گذاری در قالب 160 ایستگاه معین، رو زمینی و زیر زمینی با هدف بررسی موقعیت مکانی لانه گزینی موریانه ها و سایر حیوانات موزی در بناها و فضای سبز باغ فین کاشان انجام شد.
وی افزود: موریانه از موجوداتی است که بیشترین آسیب ها را به بناهای تاریخی وارد می کند که در این راستا با همکاری بخش تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد طعمه گذاری در باغ فین صورت گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: اثرهای تاریخی ارزشمند کشور بیشتر در منطقه های کویری و بیابانی یا دشت ها و جلگه ها واقع شدند و بیشتر مصالح به کار رفته در ساخت آنها خشت، گل، چوب و کاه است که منبع تغذیه مناسبی برای عوامل آسیب رسان بیولوژیکی محسوب می شود.
او اضافه کرد: مجموعه باغ فین که سال 1314 در فهرست آثار ملی و سال 1390 در فهرست میراث جهانی ثبت شده شامل اتاق شاه نشین، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، بنای خلوت کریم خانی، موزه و 2 باب گرمابه کوچک و سلطنتی می باشد.
جاوری ادامه داد: همچنین 360 اصله درخت کهنسال و 450 اصله درخت جوان (سرو شیراز یا کاشی و چنار) با ارتفاع 18 تا 22 متر در مجموع با میانگین سنی 350 سال نیز در مجموعه تاریخی فین وجود دارد که به عنوان نماد باغ های ایرانی دارای ارزش ملی و جهانی است.
وی عنوان کرد: پیشینه باغ فین با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در جنوب کاشان (مجاور چشمه سلیمانیه) به دوره صفویه بازمی گردد و قتل میرزا تقی خان فراهانی (امیرکبیر) صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در این بنای تاریخی سبب شهرت بیشتر آن شد.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، مجموعه جهانی باغ فین با بیش از 410 هزار نفر بازدیدکننده در سال جاری جزء اثرهای تاریخی پربازدید این شهرستان و استان اصفهان است.
6136/8123

انتهای پیام /*


فرهنگي


اثرهاي تاريخي


باغ فين


كاشان