اخبار گردشگری

غار یخگان

غار یخگان در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود ۲۴۰۰ متری از سطح دریا در دامنه غربی کوهی به نام یخگان داغی (بوزخانه داغی) واقع شده است. مساحت این غار ۱۱۰۰ هکتار می‌باشد و دارای دو دهانه است که با اختلاف ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر از یکدیگر قرار دارند. قطر دهانه ورودی اصلی این غار در حدود نیم متر است که به وسیله راهرویی تنگ و باریک به طول ۱۰ متر، به تالار وسیعی منتهی می‌شود. حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در کف غار تشکیل شده است. آب حوضچه از جمع شدن قطرات آب ناشی از تقطیر در اثر برخورد بخار آب با دیواره سرد تأمین می‌شود. از پدیده‌های جالب توجه این غار، استالاکتیت‌های سقف غار می‌باشند.

در واقع وجه تسمیه این غار به علت وجود خاصیت یخچالی در بخشی از غار است. در مواقعی که هوای بیرون غار گرم است، انجماد صورت می‌گیرد و با سرد شدن هوای خارج، نه تنها یخ تشکیل نمی‌شود بلکه یخ‌های موجود نیز به تدریج ذوب می‌شوند بنابراین می‌توان گفت غار یخگان خلخال اعجاز معکوس طبیعت محسوب می‌شود.

هوای غار به وسیله دودکشی که به بیرون غار راه دارد، تأمین می‌شود از این رو در داخل غار هیچ گونه کمبود اکسیژن دیده نمی‌شود.

غار یخگان

غار یخگان

غار یخگان