اخبار گردشگری

مجوز جذب ساغلام را چه کسی در تراکتور سازی امضا کرد؟

مسئولان باشگاه تراکتورسازی در صدد برکناری یحیی گل محمدی از سمت سرمربی گری این تیم و انتخاب یک مربی خارجی به جای او شدند اما این ستاد کل نیروهای مسلح است که باید مجوز حضور مربی خارجی را روی نیمکت تراکتورسازان صادر کند.تراکتورسازی

از هفته قبل بحث جذب مربی خارجی برای تراکتورسازی مطرح شد و نام گزینه هایی مثل مصطفی دنیزلی مطرح شد.

بعد از جلسه ای که هیأت مدیره باشگاه تراکتورسازی از بین گزینه های مطرح شده در بین مربیان خارجی انجام دادند ارتورول ساغلام انتخاب شد.

هیأت مدیره بحث جذب مربی خارجی را منوط به صدور مجوز ستادکل نیروهای مسلح کرده است. ستاد کل یکی دو سال قبل طی نامه ای جذب مربی خارجی برای تراکتورسازی را ممنوع اعلام کرد.

این بار تغییرات در نیمکت تراکتورسازی کمی عجیب بود، یحیی گل محمدی در بدترین دوران تراکتورسازی خطر بزرگی را به جان خرید و هدایت این تیم را در روزهای محرومیت بر عهده گرفت. او و تیمش برای حضور در رقابت های نیم فصل اول، چالش های اساسی داشتند، روزهایی که نیمکت این تیم پر نمی شد و گل محمدی برای تعویض بازیکنان، کمبود بازیکن داشت، کم نبودند اما به هر حال گل محمدی و تیمش نیم فصل اول را به پایان بردند و روزهای سخت تمام شد.
یحیی گل محمدی خود را برای نیم فصل متفاوتی آماده می کرد، او به دنبال این بود که با مهیا شدن شرایط، نتایج خوبش در سایر تیم ها را این بار در تراکتورسازی تکرار کند. با همه این احوال ادامه حضور گل محمدی در تراکتورسازی مهیا نشد و بعد از اختلافات به وجود آمده، مدیران تراکتورسازی رسماً اعلام کردند که قصد قطع همکاری با این مربی را دارند.

همانطور که گفته شد این بار جدایی این سرمربی به خاطر نتایج بد و ناکامی ها نبود. به هر حال طبق اعلام باشگاه تراکتورسازی هیات مدیره این تیم تشکیل جلسه داد و در نهایت اعلام شد در صورتی که ستاد کل نیروهای مسلح مجوز صادر کند، مربی خارجی برای این تیم جذب خواهد شد.
گزینه هایی مثل دنیزلی، نوری و … مطرح شد که در نهایت طی یکی دو روز اخیر حضور ارتورول ساغلام در تراکتورسازی قطعی شد. تبریزی ها در ادامه لیگ روی نیمکت تیمشان یک مربی ترکیه ای را خواهند داشت که برای ۱۰ بازی چیزی فراتر از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان دریافت خواهد کرد و همانطور که در گزارش های قبلی آوردیم این مبلغ با مبلغ قرارداد یک فصل مربی مثل برانکو تقریبا برابری می کند.
حتی می توان مدعی شد که قیمت این مربی ترکیه ای برای تراکتورسازی، گرانتر از کارلوس کی روش برای تیم ملی خواهد بود. متاسفانه باید گفت نکات مبهم و مهمی برای حضور این مربی روی نیمکت تراکتورسازی وجود دارد که به هیچ وجه آینده روشنی برای این تیم قابل تصور نیست. اول اینکه قرارداد برای ۱۰ بازی با چه منطقی بسته شده است؟ آیا در صورتی که این مربی در همین ۱۰ بازی نتواند نظر مدیران تراکتورسازی را جلب کند، برای فصل آینده که خیلی زود فراخواهد رسید، تراکتورسازی چه سرنوشتی خواهد داشت.
در ثانی چرا باید یک تیم باشگاهی این مبلغ را برای ۱۰ بازی به یک مربی خارجی پرداخت کند؟ باز هم باید گفت که چه تضمینی وجود دارد این مبلغ یک بدهی سنگین دیگر برای تراکتورسازی نشود؟ متاسفانه این تیم با همین قراردادهای نجومی و حتی کمتر از آنها، از طرف فدراسیون جهانی فوتبال با محرومیت سنگینی مواجه شد و توان زیادی از این تیم برای تسویه بدهی های گذشته صرف شد.

از همه این مسائل مهم تر اینکه هیات مدیره تراکتورسازی اعلام کرد جذب مربی خارجی حتماً با مجوز ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.
حال این سوال پیش می آید که آیا ستاد کل نیروهای مسلح مجوز جذب مربی خارجی را صادر کرده است که برای ۱۰ بازی، چیزی بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان هزینه دریافت کند.
به طور حتم این سوال مهمی است که باید مدیران باشگاه تراکتورسازی به آن پاسخ دهند. آیا امکان دارد که مجوزی برای چنین قراردادی صادر شده باشد؟ و یا اینکه اینطور مجوزهای احتمالی، راهی برای فرار از مسوولیت های بعدی در آینده است. تراکتورسازی از دو پنجره نقل و انتقالات محروم بود و به همین علت اکثر بازیکنان خود را از دست داد و در نقل و انتقالات نیم فصل مجبور شد، بازیکنان زیادی را جذب کند که تعدادشان هم کم نبود و از طرف دیگر نیمکت تراکتورسازی هم دچار تغییرات شد و سرمربی هدایت تیم را برعهده خواهد داشت که هنوز هیچ گونه شناختی از تیم ندارد.
به طور حتم هماهنگی بازیکنان تازه وارد با تیم و همچنین شناخت پیدا کردن مربی از جو و بازیکنان تیم، زمان زیادی خواهد برد و به نظر می رسد تراکتورسازی حداقل چند هفته از بازی ها را به همین خاطر از دست خواهد داد. با این اوصاف می توان مدعی شد که تراکتورسازی چشم انداز روشنی برای پایان لیگ هفدهم ندارد که اگر داشت، قطعاً از هم اکنون به فکر لیگ هجدهم می بود.