اخبار گردشگری

نکاتی درباره "بی سعادتیِ" ایرانی ها در ایام حج

بازارگردی هنگام حج، از پرحاشیه ترین رفتارهای زائران ایرانی به شمار می آید که دهه ها است درباره آن هشدار و اخطار داده می شود، بی آنکه از بارِ آسیب هایش کاسته شود.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت از سال ۹۲ برنامه دارد که بازار خریدی در فرودگاه های ایران راه اندازی کند تا زائران پیش از سفر و یا پس از آن سوغاتی خود را تهیه کنند. طرحی که چند سال به خاطر جابجایی فرودگاه حجاج در تهران معطل ماند و وقتی هم که پروازهای حج به فرودگاه تازه نفس امام خمینی (ره) منتقل شد، اصلا فضایی پیش بینی نشده بود که چنین بازاری در آن راه اندازی شود.

در تهران قرار بود فرودگاه جابجا شود، اما معلوم نیست مشکل سایر استان ها چه بوده که تاکنون این طرح روی زمین مانده است؟

سازمان حج و زیارت تاکنون آمار رسمی درباره میزان هزینه کرد زائران ایرانی در بازارهای عربستان ارائه نکرده؛ اما نگرانی و هشدارهای مسؤولان در این باره، گویای نوعی بحران است.

رهبر معظم انقلاب بارها در این باره توصیه هایی را گوشزد کرده اند که آخرین آنها در مردادماه ۹۴، در دیدار با دست اندرکاران حج بود که صراحتا گفتند: «یکی از کارهای مهم در حج، همان جنبه های شخصی و فردی است. اینکه ما روی جنبه های اجتماعی حج تکیه می کنیم، ما را از جنبه های فردی حج غافل نکند؛ تضرّع، خشوع، خشیت، دعا. فرصت خوبی است. هیچ جا مثل مسجدالحرام نمی شود، هیچ جا مثل مسجدالنّبی نمی شود، این فرصت در اختیار شما است، در اختیار حاجی است. خیلی بی سعادتی می خواهد کسانی این را رها کنند، بروند در بازار، درِ این دکّان، درِ آن دکّان. حالا فرمودند که جلوی بازارگردی را گرفته اند، امّا خوب گزارش هایی که به من می رسد، این است که متأسفانه نه، بعضی از حجاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند. برو در این بازار پهلوی این دکّان دار، پهلوی آن کاسب -زن یک جور، مرد یک جور – یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کُن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر. این غلط است، خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجه کنند که کار غلطی است.»

با این حال هنوز برای کاهش حجم خرید سوغات از عربستان که اتفاقا بیشتر آنها اجناس چینی هستند، اقدام بازدارنده ای انجام نشده است، به طوریکه حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در حج و زیارت در بازدیدی که اخیرا پیش از فرودگاه امام خمینی (ره) اصلی ترین کوریدور پروازهای حج داشت، توجه به طرح راه اندازی بازار خرید را دوباره گوشزد کرد.

این خلاء باعث شده سازمان حج و زیارت بار دیگر متوصل به پیام های آموزشی و توصیه شود و برای رفع تکلیف هم که شده، در چند جمله از زائران بخواهد؛

«بیشتر سوغات مورد نیاز خود را از داخل کشور و فروشگاه هایی که معرفی می شوند تهیه کنند تا بیشتر بتوانند از معنویت سفر استفاده کنند.

هنگام برپایی نماز جماعت، از رفت وآمد در خیابان ها و نشستن کنار پیاده روها و فروشگاه ها خودداری کنند.

خانم ها ضمن رعایت کامل حجاب اسلامی از بحث و جدل، خندیدن با صدای بلند، اصرار و چانه زنی پرهیز کنند.

فروشگاه های عربستان مجهز به دوربین مدار بسته است، بنابراین از تعویض لباس و حرکات اضافی و بی مورد در فروشگاه ها پرهیز شود.

زائران خصوصا خانم ها هرگز به تنهایی داخل پاساژ یا فروشگاه های خارج از شهر مکه و مدینه نروند.

در صورت ضرورت مراجعه به فروشگاه های دور از محل اقامت حتما به صورت گروهی اقدام کنند و ضمن پرهیز از وسایل نقلیه رایگان و خصوصی از وسایل نقلیه عمومی (تاکسی) استفاده شود و خرید خود را از فروشگاه های نزدیک محل اقامت انجام دهند.»