اخبار گردشگری

موافقان کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر در مجلس: سرباز برای داعش تولید نکنیم/موافق منقل نیستیم

نوروزی یکی از نمایندگان موافق طرح کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر پرهیز از ایجاد سرباز برای داعش و عربستان را دلیل پیگیری این طرح یاد کرد و محبی‌نیا نیز در همین راستا گفت: این طرح به معنای استقبال از دود نیست، چه پای منقل؛ چه قاچاق.

 به گزارش خبرآنلاین، طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس -۲۵ تیر- قرار داشت و طبق روال موافقان و مخالفان فرصت یافتند تا نظرات خود را بیان کنند.

جهانبخش محبی نیا و حسن نوروزی دو چهره موافق این طرحی بودند که از منظر خاص خود به بیان دلایل موافقت پرداختند.

«این طرح به معنای استقبال و اقبال از دود نیست، چه پای منقل؛ چه به صورت قاچاق» این جمله ای است که محبی نیا در حمایت از تغییر حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر بیان کرد. او می‌گوید: جامعه ایران از نظر سابقه و عقلانیت از مرحله اعدام صرف به مرحله احیاء پا می‌گذارد. جامعه ایران دارای قواره ای است که می تواند مدعی باشد میان جانی و قربانی فرق قائل است.

محبی نیا تأکید کرد: ‌مبادا در بیرون از جامعه خانواده و انسان های مومن تصور کنند که مجلس اعدام را جمع می‌کند، نه این طور نیست، بلکه مجلس می‎خواهد از قربانیان یا انسان هایی که به هر دلیلی در یک مسیر طعمه انسان های ظالم قرار گرفتند، حمایت کند.

موافق این طرح معتقد است: «در این طرح، زشتی و پلشتی ورود به قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر برجسته می شود. امیدواریم ما بتوانیم نگرانی هایی که قوه قضائیه دارد، رفع کرده و طرحی نو در اندازیم. انشاءالله جامعه بزرگ و زیبای ایران بتواند به سلامت برسد.»

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی از دیگر چهره های موافق این طرح بود، که پرهیز از ایجاد سرباز برای داعش و عربستان را علتی برای تغییر حکم اعدام برای قاچاقچیان و حاملان مواد مخدر ذکر کرد.

او گفت: راه مبارزه با مواد مخدر این نیست که ما از عربستان تقلید کنیم، نوع مبارزه عربستان با قاچاقچی های مواد مخدر مثل مبارزه شاه و اشرف است. خودشان جزء توزیع کنندگان اصلی مواد مخدر هستند، اما فقرا را سر می‎زنند. چرا ما با دست خودمان سرباز برای عربستان و داعش فراهم کنیم؟

این چهره قضایی مجلس دهم، تأکید کرد: ما مطالب قضات و فرمایش امام خمینی و آقا را داریم، همه نظرشان این است که باید تعدیل داشته باشیم.‌ ما شخصی در جنوب کشور داریم که بیش از ۴۰۰ هتل دارد. وقتی او را دستگیر می کنند، سریع آزاد می‎شود،‌ اما وقتی یک فرد فقیر و بدون آشنا به دام می افتد، وضعیتش چه می شود؟ آیا اینکه بنشیم و فقط حاملان مواد مخدر را اعدام کنیم درست است؟ من به عنوان یک قاضی و جانباز می‎گویم که این طرح مطالعه شده ای است و از نمایندگان می خواهم که رای بدهند و بدانند که ثواب خواهند کرد.

سرانجام نمایندگان به کلیات این طرح رأی دادند و با رأی گیری مجدد قرار شد که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی ارجاع شود.