اخبار گردشگری

مردم می‌گویند: ببینید تا توقیف نشده!

اکسیدان، معضل جدید سینمای ایران شده است. معضل البته نه به‌معنایی که دو سال قبل، محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر درباره فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی به‌کار برد. فیلم جدید حامد محمدی که به تهیه‌کنندگی پدرش منوچهر محمدی، روی پرده سینماهاست از هیچ خط قرمزی نگذشته اما بعضی ذهن‌ها تصور می‌کنند از خط قرمز گذشته است؛ ذهن‌هایی که با «مارمولک» هم مشکل داشتند.

نکته جالب این‌بار این است که نمایندگان مجلس ‌گیر داده‌‌‌اند که فیلم به مسیحیت توهین کرده است؛ درحالی‌که نماینده مسیحی مجلس، هیچ واکنشی نداشته و از سوی زعمای مسیحیت مقیم ایران نیز عکس‌العملی دیده نشده است. این اتفاق‌ها زمانی افتاده است که با دستور از بالا، فیلم «مادر قلب اتمی» درحالی‌که فقط پنج هفته از اکرانش گذشته بود، سه‌شنبه با یک تلفن که از وزارت ارشاد به سینماها شد از روی پرده پایین آمد.

این اتفاق باعث شد سینماهای نمایش‌دهنده «اکسیدان» سه‌شنبه شب تا چهار صبح چهارشنبه، سانس فوق‌العاده برای این فیلم داشته باشند، چون مردم گمان کرده بودند که «اکسیدان» هم احتمالا به سرنوشت «مادر قلب اتمی» دچار خواهد شد. این البته یکی از تبعات ناکارآمدی مدیران سینماست که در مقابل هر کاری خارج از حیطه مدیریتی‌شان، توان ایستادن ندارند و حتی نمی‌توانند جلوی بی‌قانونی‌هایی که اتفاق می‌افتد را هم بگیرند.

جامعه ارامنه نظر مثبت دارند

فیلم «اکسیدان» این روزها روی پرده سینماست؛ فیلمی به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی که با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو شده و عده‌ای از نمایندگان به‌دلیل آنچه توهین به مسیحیت عنوان شده، خواهان توقیف و توقفِ پخش آن هستند. در این میان منوچهر محمدی، دو جلسه‌ با نمایندگان مجلس و جامعه ارامنه داشته و می‌گوید آنچه پس از این دو جلسه برایم روشن شد، این بود که بعد از دیدن فیلم و شنیدن نقطه‌نظرات متقابل، فضا برای پاره‌ای از حرف‌ها و شایعات خاتمه‌یافته تلقی می‌شود.

او درباره جزئیات این دو جلسه می‌گوید: روز دوشنبه، ۱۹ تیر هفته جاری، در محل معاونت پارلمانی وزارت ارشاد، جلسه‌ای با حضور نماینده محترم جامعه ارامنه برگزار شد که در آن جلسه تعدادی از نمایندگان ارامنه و نمایندگان معاونت سینمایی و اینجانب حضور داشتیم. این جلسه، جلسه خوب و مفیدی بود و پاره‌ای از سوءتفاهمات برطرف شد و دوستان عزیز جامعه ارامنه در مجموع نظر مثبتی داشته‌اند و البته پاره‌ای نکات مطرح شد که بنده به‌عنوان تهیه‌کننده توضیحات لازم را دادم.

تهیه‌کننده «اکسیدان» درباره جلسه‌ای که روز سه‌شنبه با نمایندگان مجلس داشته‌اند نیز به ایسنا توضیح داده است: «این جلسه با حضور نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس و گروهی دیگر از نمایندگان در محل معاونت سینمایی تشکیل شد و بعد از تماشای فیلم ضمن ارائه توضیحات لازم به دوستان نماینده، نقطه‌نظرات دوستان را هم درباره فیلم شنیدیم.»

محمدی با اشاره به نقطه‌نظرات مطرح‌شده، خاطرنشان کرد: «علاوه بر نقطه‌نظرات مثبت، پاره‌ای نکات هم مطرح شد، در جهت اینکه در فیلم‌های آتی در پرداختن به این‌گونه سوژه‌ها باید رعایت شود. آنچه در دو جلسه اخیر برای من به‌عنوان تهیه‌کننده روشن شد، این بود که بعد از دیدن فیلم و شنیدن نقطه‌نظرات متقابل، فضا برای پاره‌ای از حرف‌ها و شایعات خاتمه‌یافته تلقی می‌شود.

من به‌شخصه ایجاد و گسترش و رواج این فرهنگ که قبل از تماشای فیلم درباره آن اظهارنظر کنیم را رد می‌کنم. تجربه‌ای که درباره «اکسیدان» به وجود آمد را تجربه مفیدی برای سینمای ایران و کلیه نهادها، صاحب‌نظرها می‌دانم و امیدوارم این تجربه برای سینمای ایران به شکلی جدی ادامه پیدا کند تا فرصت برای کسانی که با عدم اطلاع و ایجاد حاشیه‌سازی قصد ایجاد مشکل برای فرهنگ و سینمای کشور را دارند، به‌وجود نیاید.»

«اکسیدان» همه مسیر نظارت را طی کرده است

در این میان سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیأت‌دولت با اشاره به موضوع نظارت بر اکران فیلم‌های سینمایی با بیان اینکه نظارت بسیار قوی بر فیلم‌ها وجود دارد، تصریح کرد: «در مورد فیلم «اکسیدان» نیز همه مراحل مربوطه طی شده است. همه می‌دانند که فرایند نظارت بسیار قوی بر فیلم‌ها وجود دارد و این نظارت تا مرحله اکران ادامه می‌یابد و در مورد فیلم «اکسیدان» نیز همه مراحل مربوطه طی شده است.»

صالحی‌امیری همچنین درباره واکنش‌های برخی نمایندگان مجلس درباره این فیلم اظهار کرد: نمایندگان مجلس نامه‌ای در زمینه فیلم «اکسیدان» به من نوشتند و نارضایتی داشتند که من جلسه‌ای را با نمایندگان برگزار کردم و قرار شد که آنان ابتدا فیلم را ببینند و بعد از دیدن فیلم جلسه‌ای برای بررسی محتوای آن برگزار شود.

از نظر ما جهت‌گیری کارگردان و تهیه‌کننده برای دفاع میان اقلیت‌ها و ادیان بوده اما اینکه چه میزان در این هدف موفق بوده‌اند یا نه، بحثی ثانوی است اما نکته مهم اینجاست که ما نمی‌توانیم به صرف یک اعتراض و یک قضاوت، یک فیلم را از صحنه اکران خارج کنیم یا موضع خاصی درباره آن داشته باشیم. سیاست وزارت ارشاد حمایت از جامعه بزرگ سینمای ایران است و درعین‌حال به اعمال نظارت بیشتر بر روند فیلم‌ها توجه دارد و آنچه من می‌توانم وعده کنم این است که مطمئن باشند که ما در عین حمایت از جامعه بزرگ سینمای ایران روند نظارت را هم تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد مدرسه ملی سینما موضوع تعطیلی آن مطرح نیست، اظهار داشت: این مدرسه یک کالج خواهد بود برای تربیت کادرها در سینمای ایران و بیشتر به کارایی آن توجه می‌شود. مدرسه ملی سینما یکی از کارهایش توجه به جوانان علاقه‌مند به سینماست و قرار است بیشتر جنبه کاربردی برای جوانان داشته باشد تا جنبه کلاسیک.

وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور در کابینه جدید با او صحبت شده یا خیر، اظهار کرد: به نظرم همچنان نباید رسانه‌های در‌ این‌زمینه گمانه‌زنی کنند و شخص رئیس‌جمهوری برای مشخص‌کردن همکارانش تأثیرگذار است و همه ما باور داریم که باید کمک کنیم تا رئیس‌جمهوری بهترین کابینه را تشکیل دهد و من هم به‌عنوان یک همکار، همیشه در کنار رئیس‌جمهوری هستم و آنچه برای ما آرزوست، موفقیت رئیس‌جمهوری در پاسخ به مطالبات مردم است.

صالحی‌امیری در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارشاد برنامه خاصی برای بهتر کردن اوضاع ارائه مجوز به هنرمندان موسیقی پاپ داشته است؟ گفت: «در بحث موسیقی در کشور ما منطق، آیین‌نامه و ضوابطی دارد که ما طبق آن ضابطه حرکت می‌کنیم و تحت فشار و فضاسازی‌های انجام‌شده قرار نخواهیم گرفت. موسیقی یک هنر جمعی مورد نیاز جامعه است و یکی از کانون‌های اصلی مصرف فرهنگی در جامعه ماست و اینکه ما با یک قضاوت ناآگاهانه و ناعادلانه کل موسیقی را زیر سؤال ببریم درست نیست.

ما باید اشکالات را در‌این‌زمینه مرتفع کنیم و نمی‌گوییم که مشکلی وجود ندارد. سیاست ما در معاونت امور هنری این است که حوزه موسیقی را تقویت و درعین‌حال بر روند تولید و توزیع آن نظارت دقیق‌تری داشته باشیم و ما باید تلاش کنیم حواشی اجرای موسیقی را در سالن‌ها با نظارت بیشتری پیگیری کنیم تا جامعه متدین ما نیز تکدر خاطر پیدا نکند.»

 vaghayedaily.ir