گردشگری و توریسم

احیای جاده ابریشم زمینه ساز توسعه کشورها

احیای جاده ابریشم زمینه ساز توسعه کشورها

مقیم/ مدیرکل امور ایرانیان وزارت امور خارجه دکتر قوام شهیدی در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم گفت: احیای جاده ابریشم نه تنها یک حرکت و اقدام نمادین برای همبستگی ملل آسیایی محسوب می شود بلکه زمینه توسعه تمام کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند را فراهم می کند.

hn

جاده ابریشم

جاده ابریشم

مدیرکل امور ایرانیان وزارت امور خارجه دکتر سید جواد قوام شهیدی در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم در گقتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ایرانیان خارج از کشور مقیم، گفت: احیای جاده ابریشم نه تنها یک حرکت و اقدام نمادین برای همبستگی ملل آسیایی محسوب می شود بلکه زمینه توسعه تمام کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند را فراهم می کند. متن این مصاحبه ، به شرح زیر است:

نظرتان از منظر ایجاد فرصتهای منطقه ای در مسیر احیای جاده ابریشم را بیان کنید؟

درباره آنچه که در مسیر احیای جاده ابریشم باید انجام شود چند نکته قابل ذکر است. در دنیای امروز با توجه به وضعیتی که کشور ها در زمینه ارائه ایده، طرح و پیشنهادهای جدید در  عرصه توسعه ملی و منطقه ای دارند تقریبا می توان گفت دایره ایده ها  و نوآوری ها به حد اشباع رسیده و وقتی ایده جدیدی در حوزه قاره ای مطرح می­شود برای کشورهای منطقه راه های جدید و فرصتهای مناسبی را ایجاد می کند.

احیای جاده ابریشم نه تنها یک حرکت و اقدام نمادین برای همبستگی ملل آسیایی محسوب می شود بلکه زمینه توسعه تمام کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند را فراهم می نماید در این رهگذر چین به عنوان کشوری سنتی و مهم در ابداع جاده ابریشم و از ایده دهندگان احیای این راه می تواند نقشی راهبری در ایجاد سرعت و احیای طرح در آسیا  را ایفا نماید. لذا در دنیای جدید که جهان به سمت دهکده جهانی پیش می رود ایجاد تشکل­های منطقه­ای در حوزه گردشگری، اقتصادی و فرهنگی با حفظ ارزشهای بومی هر کشور که هر سه موجب همگرایی بین کشورهاست می تواند امنیت متقابل کشورها را تامین کند. لذا راه ابریشم برای خروج از انجماد ارتباطات منطقه ای بین شرق و غرب آسیا تحرک و فرصت بسیار مناسبی  را فراهم خواهد کرد.

به نظر شما چگونه می توان از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور در احیای جاده ابریشم استفاده کرد؟

پیشنهادی که در بخش حضور ایرانیان خارج از کشور به منظور احیای جاده ابریشم می توان ارائه کرد این است که  با عنایت به اینکه کشورها در مسیر  این راه با توجه به نوآوری در احیای جاده ابریشم نیازمند فن آوری، علم و سرمایه مهاجرین خود می باشند و ایرانیان دارای بیشترین قدرت و ظرفیت علمی و نوآوری برای پر کردن خلأ­ها در این مسیر هستند که باید با رایزنی با تمام کشورها برای استفاده از پتانسیل مهاجرین خود که دارای تاثیرگذاری در حوزه های مختلف هستند، تلاش شود.

وزارت امور خارجه در جهت تسهیل امر سرمایه گذاری چگونه میتواند نقش ایفا کند؟

وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی کشور می تواند در جهت انتقال نوآوری، فن آوری و سرمایه، دیپلماسی  را بخدمت گرفته و همچنین ارتباط با مراکز ذی ربط  برای یکبارچگی و مهم افزاری را انجام دهد. در خصوص تحقق یافتن استفاده از سرمایه ها در بخش حمل و نقل در مسیر جاده ابریشم با ایجاد زیر­ساخت­های لازم باید زمینه های حضور در عرصه سرمایه گذاری رقابتی ایجاد شود.

علاوه بر این، کشورها بر اساس پروتکل ها می بایست سرمایه گذاری­ها را به گونه ای تسهیل کند که تمایل به حضور سرمایه­گذار از تمام جهان به مسیر راه ابریشم محقق شود. اما آنچه که از نظر ما می بایست در کنار مباحث گردشگری، فرهنگی و اقتصادی مطرح شود، این است که تمامی مسائل باید در راستای ایجاد ادبیات و گفتمان جدید و قابل فهم باشد تا بتوان گفتمانی برای کل کشورها و به ویژه کشورهای عضو بوجود آورد. همچنین لازم به ذکر است که این گفتمانی مشترک باید در راستای تعامل با دیگر کشورها در جهت هماهنگ کردن در گستره قاره­ای به کار گرفته شود. در نتیجه، در کنار همه اقدامات نه تنها باید بحث دیپلماسی در کشورهای عضو جاده ابریشم به طور جدی پیگیری شود بلکه دیپلماسی به عنوان پشتوانه ای برای پیشبرد فعالیت های طرح در نظر گرفته شود.