تور خارجی

صلیب سرخ: هنوز ۱۱ هزار تن از جنگ بالکان مفقود الاثر هستند

کمیته بین المللی صلیب سرخ با انتقاد از روند کند مشخص شدن سرنوشت مفقود الاثرها در جنگ شبه جزیره بالکان، اعلام کرد که از زمان جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ همچنان ۱۱ هزار تن مفقود هستند.31agu2016.2

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک در جریان جنگ‌های بالکان که به فروپاشی یوگوسلاوی سابق انجامید حدود ۳۵ هزار تن مفقود شدند که در مجموع تنها سرنوشت ۷۰ درصد از آن‌ها مشخص شده است. از تعداد کل مفقود الاثرها ۲۲ هزار تن آلبانیایی تبار بودند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مفقود الاثرها داعلام کرد: با گذشت بیش از ۲۰ سال پس از جنگ‌های بالکان، خانواده‌های حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ مفقودالاثر همچنان از اینکه بر سر عزیزانشان چه بلایی آمده بی‌خبرند.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ از مقامات سراسر جهان خواست تا سیاستی را اتخاذ کنند که بتوانند به این خانواده‌ مفقود الاثرها پاسخ لازم را بدهند.

وی افزود: اقدامات لازم باید برای جلوگیری از مفقود الاثر شدن‌ افراد صورت گیرد و باید در زمانی که مردم مفقود می‌شوند تمامی اطلاعات موجود جمع آوری شود چرا که در برخی مواقع این اطلاعات به رسیدن به پاسخ کمک می‌کنند.

برآورد شده که دست کم ۱۳۰ هزار تن در جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ این منطقه کشته شدند. اکثر آن‌ها یعنی حدود ۱۰۰ هزار تن در جنگ بوسنی هرزگوین در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ کشته شدند؛ جنگی که در آن نیروهای آلبانی تبارهای بوسنیایی و یوگسلاوها به صورت نظام‌مند مرتکب نسل کشی، قتل‌عام و دیگر جنایت‌ها علیه یکدیگر شدند.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان