گردشگری و توریسم

چرا باید بناهای تاریخی وارد گردونه اقتصادی شوند؟

علی فلاح‌پسند/  کارشناس‌ارشد شهرسازی و برنامه‌ریزی
اقتصاد احیا موضوعی است که طی دو دهه آخر قرن بیستم در مرکز توجه نظریه‌پردازان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. استورم کانینگهام در اثری با نام «اقتصاد احیا» این مفهوم را نوعی از فعالیت اقتصادی می‌داند که دارایی‌های میراثی و ساختارها و اشیا را به اوضاع پیشینشان بازمی‌گرداند یا آنها را به وضعی مناسب‌تر و کارکردی‌تر از پیش می‌برد یا آنکه ساختاری را از تخریب می‌رهاند؛ بی‌آنکه به زمین بیشتری نیاز داشته باشد، اما اقتصادی که کانینگهام بیان می‌کند به گفته خود او جنبه‌های جالب توجه دیگری دارد. سالانه میلیاردها دلار صرف احیای میراث تاریخی می‌شود؛ اما بیشتر کنشگران و بیشتر سرمایه‌ای که در این راه خرج می‌شود، همواره در انزوا و در سایه است.
روزنامه دنیای اقتصاد – اخبار بخش گردشگری