رپرتاژ خبری

تحصیل پزشکی در ایتالیا

1. بررسی تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا با مزایای متعددی برای متقاضیان بین‌المللی مهاجرت تحصیلی همراه است. بهترین دانشگاه های ایتالیا دروس مختلفی را در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه کرده‌اند. یکی از بهترین برنامه‌های این دانشگاه‌ها برنامه های پزشکی و علوم تجربی است و دانشجویان با قبولی در آزمون IMAT ایتالیا می‌توانند تحصیلات خود را در این رشته ها آغاز نمایند. تحصیل پزشکی در ایتالیا دانشجویان را به مدارکی معتبر می‌رساند و با هزینه مناسبی که دارد، انتخاب بسیاری از علاقه‌مندان این رشته است. ما در این مطلب بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چگونه مراحل اپلای پزشکی ایتالیا را طی کنید و به ویزای پزشکی ایتالیا برسید. همراه ما بمانید.

 

2. تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا شرایط پیچیده‌ای ندارد و شما با داشتن شرایط سنی یا مدارک لازم می‌توانید به پذیرش پزشکی ایتالیا برسید. از جمله مهم‌ترین شرایط تحصیل در ایتالیا در شاخه پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا : برای پذیرش و ویزای پزشکی ایتالیا باید حداقل 18 ساله باشید. هر چقدر سن شما کمتر باشد، احتمال موفقیت در اخذ پذیرش و ویزا برای شما افزایش می‌یابد.
  • شرایط زبان برای تحصیل در ایتالیا – رشته پزشکی: شرایط زبانی را دانشگاه شما تعیین می‌کنند اما آنچه حائز اهمیت است این است که شما باید بتوانید تسلط خود را ثابت کنید؛ حال اگر دانشگاه و برنامه انتخابی شما انگلیسی زبان است، به مدارک معتبر زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل نیاز دارید اما اگر برنامه شما به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود، باید مدارک این زبان را داشته باشید.
  • مدارک تحصیلی: متقاضیان اپلای پزشکی ایتالیا باید حداقل دیپلم (یا مدرک معادل تحصیلات 12 ساله) را داشته باشند.
  • آزمون ورودی پزشکی ایتالیا: هر دانشجو برای تحصیل پزشکی در ایتالیا موظف است در آزمون IMAT ایتالیا شرکت کند و در آن نمره قبولی کسب نماید. بدون قبولی در این آزمون امکان تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ایتالیا وجود نخواهد داشت. درباره این آزمون در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.
  • شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا : دقت داشته باشید که شما در صورتی واجد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌شوید که نیمی از نمرات دروسی مثل زیست شناسی، شیمی و فیزیک را کسب کرده باشید.

3. آزمون IMAT ایتالیا

یکی از مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی، قبولی در آزمون IMAT (International Medical Admissions Test) است. این آزمون به صورت کتبی گرفته می‌شود و هر دانشجو باید بتواند نمره کافی برای قبولی در آزمون را با پاسخگویی 60 سوال تستی (5 گزینه‌ای) به دست آورد. این 60 سوال از چند بخش اصلی تشکیل می‌شوند که در فهرست زیر آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • 12 سوال عمومی
  • 10 سوال منطق
  • 19 سوال زیست شناسی
  • 12 سوال شیمی
  • 8 سوال ریاضی و فیزیک

در خصوص نمره دهی آزمون IMAT ایتالیا نیز باید بدانید که هر پاسخ درست 1.5 نمره و هر پاسخ غلط 0.4- نمره دارد.

نکته مهم این است که متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ایتالیا در بسیاری از مواقع نیازی به مدرک قبولی در آزمون IMAT ایتالیا ندارند و شما تحصیل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا در دانشگاه های دولتی باید در این آزمون قبول شوید.

ما در ادامه بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا را به شما معرفی می‌کنیم و شرح کاملی از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی را ارائه می‌دهیم. همراه ما بمانید.

آزمون آیمت ایتالیا

4. بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

یکی از اصلی‌ترین مراحل تحصیل پزشکی در ایتالیا ، انتخاب دانشگاه مناسب برای ثبت درخواست پذیرش است. رتبه بندی های جهانی مختلفی هر ساله بهترین دانشگاه های پزشکی را معرفی می‌کنند و رتبه بندی QS یکی از معتبرترین‌هاست.

جدول زیر بر اساس آمار ارائه شده توسط سایت QS، رتبه بندی دانشگاه های پزشکی ایتالیا در جهان را شرح می‌دهد:

نام دانشگاه رتبه QS هر دانشگاه
دانشگاه میلان (University of Milan) 80
دانشگاه بولونیا (Alma Mater Studiorum – University of Bologna) 84
دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome) 112
دانشگاه پادوا (Università di Padova) 125
دانشگاه کاتولیکا قلب مقدس (Università Cattolica del Sacro Cuore) 200 – 151
دانشگاه میلان بیکوکا (University of Milano-Bicocca) 250 – 201
دانشگاه فردریکو دوم ناپل (University of Naples – Federico II) 250 – 201

برای تحصیل در هر یک از این دانشگاه های ایتالیا باید به سایت دانشگاه مراجعه و مراحل اپلای پزشکی ایتالیا را طی کنید.

5. اپلای پزشکی ایتالیا

اپلای پزشکی ایتالیا از چند مرحله اصلی تشکیل شده است که هر متقاضی باید در ابتدا از شرایط تحصیلی و مالی خود آگاه باشد و سپس هر یک از این مراحل را طی کند. مراحل اپلای پزشکی ایتالیا را در فهرست زیر خلاصه کرده‌ایم:

  • در ابتدا به سایت بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا مراجعه و درباره هر دانشگاه تحقیق کنید.
  • سپس بررسی کنید که شرایط کدام دانشگاه به شرایط تحصیلی و مالی شما نزدیک‌تر است و در نهایت دانشگاهی مناسب را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب دانشگاه باید از طریق سایت دانشگاه، تاریخ تعیین‌شده برای ثبت تقاضای پذیرش و همچنین مدارک لازم را پیدا کنید.
  • در این مرحله مدارک خود را آماده کنید، در آزمون IMAT ایتالیا شرکت کنید، درخواست خود را در تاریخ مقرر ثبت نمایید.
  • در نهایت باید منتظر اعلام نتیجه دانشگاه در ایمیل خود بمانید.

خوب است بدانید که برای اپلای پزشکی و تحصیل در ایتالیا به مدارکی مثل مدارک شناسایی (پاسپورت معتبر)، مدارک تحصیلی (حداقل دیپلم)، انگیزه نامه، نامه قبولی در آزمون ورودی، گواهی تمکن مالی و … نیاز دارید.

6. ویزای پزشکی ایتالیا

اگر در مرحله آخر اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا موفق بودید و ایمیل پذیرش خود را دریافت کردید، باید به سراغ مرحله بعدی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بروید. به عبارت دیگر شما باید برای دریافت ویزای پزشکی ایتالیا اقدام کنید. چگونگی دریافت ویزا برای تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی را در فهرست زیر بخوانید:

  • برای دریافت وقت ویزا از سفارت ایتالیا در کشور محل زندگی خود اقدام کنید.
  • مدارک دریافت ویزا را تا فرا رسیدن تاریخ تعیین شده توسط سفارت آماده کنید.
  • مدارک خود را در تاریخ مقرر به سفارت تحویل دهید.
  • در مصاحبه سفارت شرکت کنید.
  • منتظر اعلام نتیجه سفارت ایتالیا درباره درخواست ویزای خود بمانید.

از جمله مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عکس
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی و زبان
  • نامه پذیرش تحصیلی
  • انگیزه نامه و رزومه

اگر موفق به دریافت ویزای پزشکی ایتالیا شوید، همه چیز برای مهاجرت شما مهیا خواهد بود. به خاطر داشته باشید که وکلای ماهر و مجرب می‌توانند مسیر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا را برای شما هموار کنند.

برای آشنایی با هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در ادامه مطلب همراه ما باشید تا از شهریه پزشکی در ایتالیا، بورسیه تحصیلی و هزینه زندگی در این کشور حرف بزنیم.

آزمون IMAT ایتالیا

7. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا تنها مشروط بر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی نیست و شما پیش از اقدام برای دریافت هر یک از این مدارک، باید ببینید آیا از پس شرایط مالی تحصیل پزشکی در ایتالیا برمی‌آیید یا خیر.

خبر خوب این است که هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با بسیاری از سایر کشورهای اروپایی یا آمریکا و کانادا مناسب است هرچند که مبلغ آن در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور فرق دارد. اگر بخواهیم تخمینی کلی از هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم این هزینه:

  • در دانشگاه های دولتی بین 3000 تا 4000 یورو در سال در نظر گرفته می‌شود.
  • در دانشگاه های خصوصی بین 16000 تا 21000 یورو در سال خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که شما همواره می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنید و به تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا امیدوار باشید.

8. بورسیه پزشکی ایتالیا

امکان دریافت بورسیه پزشکی ایتالیا برای همه دانشجویان بین‌المللی که در یکی از برنامه‌های زیر مشغول به تحصیل هستند، وجود دارد:

  • دوره کاردانی یا کارشناسی (Undergraduate)
  • دوره تخصص
  • دوره دکتری
  • برنامه‌های پژوهشی

بورسیه های ایتالیا یا دولتی هستند یا از طرف خود دانشگاه ارائه می‌شوند. برخی از این بورسیه ها تمام هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهند اما برخی دیگر تنها بخشی از این هزینه‌ها را می‌پردازند.

در بخش بعدی ضمن بررسی هزینه زندگی در ایتالیا، یک روش مناسب برای پرداخت این هزینه ها را ذکر می‌کنیم.

تحصیل در ایتالیا

9. هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا ارتباط مستقیم با شهر محل زندگی و تحصیل دانشجو دارد. به عبارت دیگر هزینه زندگی در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور متفاوت است. همچنین هزینه زندگی یک فرد تنها با یک خانواده نیز فرق خواهد داشت. در ادامه می‌توانید با تخمینی کلی از هزینه زندگی در ایتالیا آشنا شوید اما به خاطر داشته باشید که این مبالغ، هزینه اسکان را شامل نمی‌شوند:

  • هزینه زندگی یک فرد تنها در ایتالیا در هر ماه: 991 یورو
  • هزینه زندگی یک خانواده چهارنفره در هر ماه: 3128 یورو

خوب است بدانید که این مبالغ برای شهر میلان که پایتخت ایتالیا است، افزایش می‌یابد و برای یک فرد تنها به 1173 یورو در ماه و برای خانواده چهارنفره به 3781 یورو در ماه می‌رسد.

اگر به دنبال آشنایی با جزئیات هزینه زندگی در ایتالیا هستید، جدول زیر به شما کمک خواهد کرد:

نوع هزینه مبلغ هزینه
مواد غذایی 0.42 تا 7.16 یورو
حمل و نقل ماهانه 35 یورو
قبوض ماهانه 195.7 یورو
امکانات رفاهی 9 تا 47.03 یورو
هزینه اسکان (اجاره ماهانه) 518.12 تا 1207.64 یورو

بنابراین به خاطر داشته باشید که هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا تنها هزینه قابل پرداخت در ایتالیا نیست و شما همواره باید هزینه زندگی در این کشور را نیز در بودجه‌بندی خود لحاظ کنید. همچنین فراموش نکنید که بورسیه های تحصیلی می‌توانند به پرداخت این هزینه کمک کنند و البته یک راه دیگر نیز وجود دارد: کار دانشجویی در ایتالیا!

10. کار همزمان با تحصیل در ایتالیا

یکی از روش‌های که به دانشجویان مشغول به تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی کمک می‌کند، کار دانشجویی در ایتالیا است. بر اساس قوانین ایتالیا، هر دانشجوی بین‌المللی می‌تواند به مدت 20 ساعت در هر هفته مشغول به کار پاره وقت و همزمان با تحصیل در این کشور باشد. این مدت زمان در ایام تعطیل می‌تواند به 40 ساعت در هفته هم برسد. بنابراین درآمد حاصل از کار دانشجویی در ایتالیا می‌تواند به پرداخت هزینه های شما در این کشور کمک شایسته‌ای کند و همزمان با کمک مالی، به رزومه شما تجربه کاری را نیز بیفزاید.

11. مزایا و معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا

مانند هر کشور دیگری که امکان مهاجرت تحصیلی را به دانشجویان و علاقه‌مندان رشته پزشکی می‌دهد، ایتالیا نیز مزایا و معایبی دارد. اگر قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارید، باید با مزایا و معایب آن نیز آشنا باشید. ما در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی را شرح می‌دهیم.

11.1. مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارتند از:

  • کیفیت بالای آموزش پزشکی در بهترین دانشگاه های این کشور
  • رتبه بالای دانشگاه های پزشکی ایتالیا در میان برترین دانشگاه های پزشکی جهان
  • هزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی پزشکی
  • اجازه کار دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا
  • امکان ادامه تحصیل ایتالیا در رشته پزشکی
  • اعتبار مدارک پزشکی دریافتی
  • تجربه زندگی در کشوری زیبا، قدیمی و با تاریخی پر فراز و نشیب

11.2. معایب تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی

  • بسیاری از دانشگاه های ایتالیا رشته پزشکی را تنها به زبان ایتالیایی ارائه می‌دهند و بنابراین مشکلات زبان یکی از مهم‌ترین معایب تحصیل پزشکی در ایتالیا به شمار می‌روند.
  • مراحل اداری اخذ پذیرش، دریافت ویزا و ثبت نام در دانشگاه های پزشکی ایتالیا می‌توانند پیچیده شوند و شرایط مهاجرت را برای دانشجویان بین‌المللی سخت کنند.
  • اگرچه امکان ادامه تحصیل و گذراندن دوره تخصص در ایتالیا وجود دارد، این موقعیت‌های تحصیلی محدودند.
  • بازار کار پزشکی در ایتالیا محدود است و فارغ‌التحصیلان زیادی به دنبال کار مناسب در این کشور می‌گردند. بنابراین رقابت بالا در اخذ موقعیت شغلی در رشته پزشکی یکی از معایب تحصیل در ایتالیا در این رشته به شما می‌رود.
  • تحصیل پزشکی مشروط بر قبولی در آزمون imat ایتالیا است و همین امر می‌تواند شانس موفقیت در اخذ پذیرش را برای دانشجویان بین‌المللی کاهش دهد.