اخبار گردشگری

معبد «هندوها» نم کشید

معبد هندوهای شهر بندرعباس به حدی نم کشیده که در ورودی آن را بسته اند و گردشگران این شهر اجازه ورود به داخل آن را ندارند.

معبد هندوها اگرچه یکی از جاذبه های گردشگری شهر بندرعباس در استان هرمزگان است اما تابلوی کوچک آن نظر گردشگران را به خود جلب نمی کند مگر اینکه از قبل درباره وجود چنین بنایی آگاهی داشته باشند.

این معبد دارای محوطه ای است که در آن به روی مردم در ساعت هایی از روز باز است تا در آن بنشینند و یا از سرویس های بهداشتی آن استفاده کنند.

اما بنای اصلی سفید رنگ معبد و بنای شیشه ای و موزه ای آن روی هر بازدید کننده ای بسته است. علت آن هم عدم مرمت این بنای تاریخی و ثبت ملی شده است. چون تمام دیواره های آن نم کشیده اما اعتباری برای مرمتش اختصاص نداده اند و به همین علت درش را بسته اند.

در بخش موزه ای این بنا آثاری از تزئینات و گردن بندهای هندی ساخته شده با عاج فیل و یا مزین به سنگ های نیمه قیمتی در ویترین های شیشه ای نامناسبی نگهداری می شود. همچنین نقاشی های دیواری این معبد که آثار زیادی از آن ها باقی نمانده، نیز تحت تاثیر رطوبت ساختمان قرار دارد.

این درحالی است که بنای معبد هندوها جزو بناهای شاخصی است که نمونه آن در ایران کم نظیر است با این وجود بی اعتنایی به این بنا موجب شده تا هر گردشگر با در بسته رو به رو شود.

منحصر به فرد بودن بنای معبد هندوها به گنبد زیبای آن است که در ایران بی نظیر است این گنبد که با سبک کاملا هندی ساخته شده به صورت پیازی است که همراه با نقوش گل نیلوفر از نشانه های معابد شیوا «ویشنو» پرستان است.

در چهار طرف گنبد ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در واقع محور زمین و آسمان را نشان می دهد.

این بنا نمونه ای از سبک معماری هندی و ایرانی اسلامی است این بنا به گفته سدید السلطنه در سال ۱۲۶۷ هجری شمسی؛ محمد حسن خان سعدالملک که در بنادر حکومت داشت به هندی ها اجازه داد که این بنا را بسازند هندی ها نیز به وسیله استادان ماهر این بنا را ایجاد کردند این بنا مربوط به دوره قاجار و عصر مظفرالدین شاه است که به شماره ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مردم قدیم بندرعباس، هندی های قدیم بندرعباس را به نام «گور» می شناختند معبد نیز در زبان بومی به بت گوران شهرت یافته که هنوز هم کم و بیش به همین نام باقی مانده است. هندوها تا اواخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی اول بیشتر در بندرعباس ماندگار نشدند و همراه با بازگشت به کشور خود، بت ها و وسایل عبادی خود را به وطنشان برگرداندند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.