اخبار ویژه

شرایط تحصیل در سه دانشگاه برتر ترکیه ( باهچه شهیر، یدی تپه و آجی بادم )

ترکیه واسطه‎ی میان شرق و غرب است؛ مقصدی جالب نه تنها برای تعطیلات و خوش‎گذرانی بلکه برای مطالعه و تحصیل! با مهاجرت تحصیلی به ترکیه به محیطی چند فرهنگی وارد خواهید شد. از آنجایی که این کشور هم به اروپا و هم به آسیا نزدیک است، در نتیجه بسیاری از دانشجویان بین‎المللی ترجیح می‎دهند که تحصیلات خود را در این کشور پیش ببرند. اگر شما هم قصد تحصیل در ترکیه را دارید، ابتدا لازم است که با دانشگاه‎های برتر این کشور مانند دانشگاه باهچه شهیر، یدی تپه و آجی بارم و نحوه‎ی اپلای برای آن‎ها آشنا شوید.

شرایط تحصیل در دانشگاه باهچه شهیر

«قلب استانبول» بهترین نامی است که می‎توان دانشگاه باهچه شهیر را با آن توصیف کرد. این دانشگاه در سال 1998 در استانبول تاسیس شد و شامل 9 دانشکده، 1 کالج، 4 موسسه و 2 دانشکده‎ی فنی‎حرفه‎ای است و هر ساله‎ صدها فرد متخصص، خلاق و کارآفرین از این دانشگاه فارغ‎التحصیل می‏شوند. اما شرایط تحصیل در این دانشگاه چیست؟
کارشناسی: تحصیل در این دانشگاه نیازی به شرکت در آزمون ورودی نخواهد داشت و صرفا با ارائه‎ی مدرک دیپلم می‎توان برای اپلای اقدام کرد. برخی از رشته‎های این دانشگاه به زبان انگلیسی و برخی به زبان ترکی است. در نتیجه با توجه به رشته‎ی انتخابی بایستی مدرک زبان خود را هم ارائه دهید. نمرات شما نیز بایستی به شکل زیر باشد:
• برخورداری از حداقل معدل دیپلم 12
• مدرک تافل با حداقل نمره 72
• مدرک PTE با نمره‎ی 55
• مدرک CAE با حداقل سطح C
کارشناسی ارشد: افراد متقاضی این مقطع بایستی مدرک کارشناس داشته باشند. اگر دوره‎ی آن‎ها در دانشگاه باهچه شهیر به زبان ترکی است، بایستی مدرک TOMER آن‎ها حداقل B2 باشد. حداقل نمره‎ی تافل نیز 79 در نظر گرفته شده.
دکتری: افراد متقاضی این مقطع بایستی مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند. مدارک زبان این مقطع مشابه مقطع کارشناسی ارشد است.
دانشگاه باهچه شهیر یک دانشگاه خصوصی است. در نتیجه می‎توان گفت که شهریه‎ی آن نسبت به دانشگاه‎های دولتی ترکیه بیشتر خواهد بود. البته خود رشته نیز در میزان شهریه تاثیرگذار است. در اینجا تعدادی از رشته‎های مهم به همراه شهریه‎ی آن‎ها را ذکر کرده‎ایم:
یکی از مواردی که سبب می‏شود دانشگاه باهچه شهیر گزینه‎ی مناسبی برای تحصیل در ترکیه باشد این است که بورسیه و فاندهای دولتی بین 25 تا 50 درصد  هزینه‎های تحصیلی برای کمک به دانشجویان بین‎المللی اهدا می‏شود و به وسیله‎ی آن می‎توان بخشی از هزینه‎ها را پوشش داد.
همچنین این دانشگاه در برنامه‎ی اراسموس شرکت دارد. اراسموس یک برنامه در اتحادیه‎ی اروپا است که به وسیله‎ی آن دانشجویان می‎توانند بین دانشگاه‎های مختلف اروپا جابجا شوند.
دانشگاه باهچه شهیر

شرایط تحصیل در دانشگاه یدی تپه

این دانشگاه نیز مانند دانشگاه باهچه شهیر در استانبول واقع شده و بسیاری از اساتید آن در دانشگاه‎های شناخته‎ شده‎ی آمریکا و اروپا تحصیل کرده‎اند. یدی تپه در سال 1996 تاسیس شده و شامل 13 دانشکده، 1 موسسه‎ی فنی‎وحرفه‎ای و 5 موسسه‎ی تحصیلات تکمیلی است. اما شرایط تحصیل در دانشگاه یدی تپه چگونه است؟
کارشناسی: برای تحصیل در این مقطع نیاز است که در آزمون یوس شرکت کنید. از جمله مدارکی که بایستی داشته باشید شامل موارد زیر است:
• مدرک دیپلم ترجمه شده به زبان ترکی
• مدرک تافل با حداقل نمره‎ی 79
• مدرک Tomer با سطح B2
کارشناسی ارشد و دکتری: برای تحصیل در این مقطع بایستی حتما مدرک کارشناسی داشته باشید. همچنین شرکت در آزمون‎های آلس، GRE و GMAT الزامی است. مدرک تافل نیز باید 66 به بالا باشد.
مدارک مورد نیازی که برای این دانشگاه مورد نیاز است:
• ریزنمرات و ترجمه‎ی آن
• مدرک دیپلم
• عکس سه در چهار
• پاسپورت
• توصیه‎نامه
• انگیزه‎نامه
• نمره‎ی قبولی در آزمون‎های ورودی مورد تایید این دانشگاه
هزینه‎ی تحصیل در رشته‎های مختلف این دانشگاه به شکل زیر است:
شاید با مشاهده‎ی شهریه‎ی رشته‎های مختلف فکر کنید که این هزینه‎ها زیاد است اما خوب است بدانید که دانشگاه یدی تپه مانند دانشگاه باهچه شهیر بورسیه‎های خوبی را هم در نظر گرفته که البته برای دریافت آن‎ها بایستی رزومه‎ی قوی داشته باشید. البته بورسیه‎ها برای دانشجویان پزشکی و دندان‎پزشکی نخواهد بود.
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کرد این است که مشابه دانشگاه باهچه شهیر، در این دانشگاه نیز هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان در رشته‎های مختلف، از جمله مهندسی و پزشکی با استفاده از برنامه‎ی اراسموس به  اروپا و آمریکا فرستاده می‏شوند.
دانشگاه یدی تپه

شرایط تحصیل در دانشگاه آجی بادم

برای این که بتوانید در دانشگاه آجی بادم تحصیل کنید، بایستی نمره‎ی خوبی در آزمون ورودی به دست آورید. آزمون یوس و اس ای تی، از جمله آزمون‎های ورودی این دانشگاه است. همچنین مشابه دانشگاه باهچه شهیر، پذیرش بدون آزمون نیز در این دانشگاه انجام می‏شود.
افرادی که با آزمون اس ای تی قصد پذیرش در این دانشگاه را دارند بایستی حداقل نمره‎ی 1200 را کسب کنند. همچنین افرادی که می‎خواهند با آزمون یوس وارد این دانشگاه شوند، بایستی برای پزشکی نمره‎ی 75 و سایر رشته‎ها نمره‎ی 50 را کسب کنند.
مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:
• ریزنمرات
• کپی از پاسپورت
• فرم ثبت‎نام
• گواهی زبان انگلیسی
• معرفی‎نامه
• توافق‎نامه‎ی یادگیری برای تحصیل
همچنین شهریه‎ی برخی رشته‎های مختلف این دانشگاه به شرح زیر است:
دانشگاه آجی بادم

سخن پایانی

ترکیه به خاطر نزدیک بودن به ایران، یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. از آنجایی که این کشور پلی بین شرق و غرب است، در نتیجه با ورود به آن در واقع در محیطی چند ملیتی قرار خواهید گرفت و امکان پیشرفت بسیار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل در این نوشته سعی کردیم 3 تا از بهترین دانشگاه‎های ترکیه یعنی دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه یدی تپه و دانشگاه آجی بادم را به شما معرفی کرده و شرایط پذیرش در این دانشگاه‎ها را نیز شرح دادیم.