اخبار ویژه, اقامتگاه, بوم گردی, رپرتاژ خبری

اجاره اقامتگاه بوم‌گردی بهتر است یا رزرو تور؟

 

چند سالی است که واژه بوم‌گردی در صنعت گردشـگری ورود کرده است. این واژه تازه‌وارد و نوآمده به معنی طبیعت‌گردی است. مرام و مقصود این نوع طبیعت‌گردی حفظ و نگهداری طبیعت است. این اهداف بر پایه ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی هر منطقه بنا شده است.
ارزش‎‌های مناطق بومی به واسطه طبیعت‌گردی پیشرفت پیدا خواهد کرد. این اتفاق کیفیت مناطق بومی را بالا خواهد برد. رشد سفر به مناطق بومی و بکر باعث آشنایی گردشگـران و مسافران با فرهنگ مناطق مختلف خواهد شد. سفر به طبیعت و طبیعت‌‌گردی به یک منطقه که زندگی مردمان آن شرایطش ویژه و خاص داشته است، لذت‌بخش خواهد بود. تمام سعی و تلاش گردشگـران باید مراقبت و حفظ و نگهداری از طبیعت باشد.

بوم‌گردی یا تور


صنعت گردشگری و توریسم با مرور زمان رشد و پیشرفت‌های زیادی داشته است. سال‌ها پیش مسافرت‌های دسته‌ جمعی که با کلمه تور خود را به گردشگران و عاشقان سفر نمایان کرد، آغاز شد. سفرهای با تور به کمک یک آژانس مسافرتی انجام می‌شود. تور در اصل یک برنامه سفر به کمک یک تورلیدر است.
تمامی خدمات در این نوع سفرها بر عهده آژانس مسافرتی یا بنگاه خدمات سفر خواهد بود. این سفر معایب زیادی برای گردشگران دارد. اولین ایرادی که می‎توان به سفرهای با تور وارد آورد برنامه‌ریزی‌ این سفرها است. بنگاه خدمات سفر معمولا تعداد روزهای کمی را برای یک سفر در نظر خواهد گرفت. این سفرها اگر یک روزه باشد از اولین ساعات صبح آغاز می‌شود.
سفر باید مطابق برنامه از پیش نوشته شده آژانس مسافرتی باشد. این برنامه برای کوچکترین اتفاق، زمان مشخصی را تعیین می‌کند. سفرهای با تور برای صبحانه، ناهار، عصرانه و تمامی وعده‌های غذایی یک زمان را مشخص کرده است. شما باید در آن زمان معین که از قبل برنامه‌ریزی شده است وعده‌های غذایی خود را میل کنید. منو و لیست غذای تور معمولا محدود است. این محدودیت در نوع غذایی که تدارک دیده شده است به صورت واضح مشخص است.
در مقابل این سفر مسافرت‌های بوم‌گردی مزایای زیادی دارد. شما در یک سفر بوم‌گردی هر چند روز که دلخواه شما است می‌توانید به مسافرت خود ادامه دهید. به راحتی از محیطی که در آن قرار دارید لذت ببرید. هر زمان که دوست داشته باشید می‌توانید به گشت و گذار بپردازید. برای گردش هیچ محدودیت و تنگنایی وجود ندارد.

امتیازات بوم‌گردی

شما کسی هستید که یک طبیعت بکر را برای سفر انتخاب کرده‌اید. اقامتگاه محلی برای یک اقامت جذاب انتظار ورود شما را می‎کشد. شما در این سفر نیاز نیست از یک تورلیدر برای گشت و گذار در منطقه استفاده کنید. روستا، ده، شهر و مقصدی که انتخاب شما بوده است را با کمک بومیان منطقه به راحتی می‌توانید ببینید.
شما به یک همراه به عنوان راهنمای دائمی نیاز ندارید. کافیست نقشه محل را یک بار مرور کرده باشید. راحت با یک چشم چرخاندن و راهنمایی گرفتن از ساکنان می‌توانید تمامی فضاهای دیدنی مقصد خود را پیدا کنید. اقامتگاه‌های بومی حس و حال زندگی در گذشته‌ها را برای گردشگران خواهد داشت. حس زندگی خانه پدربزرگ و مادربزرگ با بوم‌گردی تداعی می‌شود.

غذای محلی با دستپخت عالی


شما در بهترین و بزرگ‌ترین رستوران‌های شهری می‌توانید انواع خوراک‌های محلی را برای وعده‌های غذایی خود انتخاب کنید. هر زمان یک مسافرت به مناطق محلی و ماندن در اقامتگاه بومگردی را انتخاب کردید حتما غذاهای محلی آن منطقه را با دستپخت یک سرآشپز بومی امتحان کنید. سرآشپزان محلی و بومی غذا را از مادران و مادربزرگان خود با روش‌های سنتی آموخته‌اند. بهترین آشپزان با بهترین امکانات در آشپزخانه‌های بزرگ نمی‌توانند طعم و مزه غذاهای محلی را مانند آشپزان بومی تهیه کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم جدید


ما به واسطه زندگی شهری و صنعتی این روزها بسیاری از رسوم را از خاطر برده‌ایم. سفر به شمال، جنوب، شرق و غرب ایران و هر کشوری شما را با یک فرهنگ جدید آشنا خواهد کرد. این آشنایی در سفرهای بوم‌گردی واضح‌تر خواهد بود. این سفرها شما را در ارتباط بیشتری با بومیان محل قرار خواهد داد.
ارتباط با کسانی که سالیان سال و نسل‌ها در یک منطقه زندگی کرده‌اند شما را با گویش، زبان، گفتار و لهجه محلی روبه‌رو می‌کند. کافیست با چند نفر که اولین نفر آن میزبان شما خواهد بود، صحبت کنید. پای صحبت پیرمردان و پیرزنان منطقه بنشینید تا در کنار شنیدن یک گفتار جدید، قصه‌های تازه و جذابی را برایتان روایت کنند. شنیدن قصه جنگجویی‌های مردان و عاشقی زنان خالی از لطف نیست.

انواع بوم‌گردی


بوم‌گردها سلیقه و علایق متفاوتی دارند. گاهی سفر به جنگل و درختان سر به فلک کشیده جذابیت خواهد داشت. گاهی کوهستان و کوه‌نوردی احساس و نیاز به سفر را برآورده می‌کند. ساحل و دریا گونه دیگری از بوم‌گردی را تشکیل خواهد داد. این دسته از افراد به دنبال اجاره کلبه چوبی و جنگلی هستند. ماندن در کنار چشمه‌های آب معدنی و آب‌گرم‌ها خود به تنهایی نوعی بوم‌گردی محسوب می‌شود. حتی عده‌ی زیادی علاقه به دهگردی دارند.

نوع دیگری از بوم‌گردی وجود دارد که به نام بوم‌گردی اقلیمی شناخته شده است. این نوع بوم‎گردی بازدید از محیط زیست براساس شرایط آب و هوایی خاص است. آب و هوای گرم و خشک، سرد، معتدل و… این نوع بوم‎گردی را به طور ویژه دسته‌بندی خواهد کرد. ارزش این نوع بوم‌گردی برطرف کردن تمامی سلیقه‌ها است. این بوم‌گردی مناطق بسیار بکری را برای علاقه‌مندان گردشگری خواهد داشت. ناشناخته‌ترین مناطق را در بوم‌گردی اقلیمی خواهید دید. برای انتخاب مقصد در این نوع بوم‌گردی توجه ویژه‌ای به آب و هوا باید داشته باشید.
اسم دیگر بوم‌گردی، اکوتوریسم است. بوم‌گردی با توجه به شرایط و آب ‌وهوای مختلف، دسته‌بندی خواهد شد. این دسته‌بندی در صنعت گردشگری براساس اقلیم مناطق ایجاد شده است. سلیقه گردشگران در این دسته‌بندی تاثیر مستقیم داشته است. یکی از مزایا و خوبی‌های بوم‌گردی در اختیار بودن زمان است. شما به صورت یک گردشگران آزاد در منطقه بومی که انتخاب کرده‌اید گشت و گذار خواهید کرد. نیاز نخواهد بود که شما وقت و زمان خود را با گروه و راهنمای تور خود هماهنگ کنید.
صنعت توریسم یک صنعت سازمان‌یافته در تمام جهان است. گردشگری یک صنعت پولساز در زندگی امروزه به شمار می‌رود. این صنعت با پیشرفت زندگی خود را وارد جامعه انسانی کرده است. رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی اساس و پایه این صنعت را بنا نهاده است.