اخبار گردشگری

پیشنهادهای فعالان گردشگری اصفهان به شالبافیان

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ علی اصغر شالبافیان برای اولین بار در سمت معاون جدید گردشگری وزارت میراث فرهنگی در صدر جلسه‌ای نشست که فعالان گردشگری همشهری اش همه دغدغه‌هایی که داشتند را با او یک جا مطرح کردند به این امید که بعد از شیوع ویروس کرونا، پیشنهاداتشان به سرانجام برسد و این همشهری اصفهانی شأن بتواند در وزارت خانه مشکلی از اهالی گردشگری و این شهر بردارد.

آنها در مراسم رونمایی از ۲۰۰ ویدئو ۶۰ ثانیه‌ای که توسط مجید عرفانیان از فعالان گردشگری کارگردانی و ایده پردازی شده و شرکت زیر مجموعه اتاق بازرگانی اصفهان نیز آن را حمایت کرده است، در حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، استاندار اصفهان، شهردار و مسئولان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.

پیشنهادهای فعالان گردشگری اصفهان به شالبافیان

عرفانیان کارگردان و ایده پرداز قصه‌های ناگفته اصفهان

در این نشست، علی کرباسی زاده، دبیر ستاد احیای گردشگری اصفهان و مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به دلایل ضرورت توجه به صنعت گردشگری، برنامه‌ریزی تولید محتوا و آموزش کلیه ذی‌نفعان و فعالان حوزه گردشگری، مطالعات و بررسی و استخراج پروژه‌ها و پکیج‌های سرمایه گذاری در این حوزه، ایجاد استارتاپ استودیو گردشگری به منظور به روز رسانی تکنولوژیک ارائه خدمات و اقتصاد گردشگری، برنامه‌ریزی، همکاری، هماهنگی و توسعه ارتباط با سایر استان‌ها به منظور توسعه پارادایم گردشگری در کشور و توسعه تقاضا در این حوزه خصوصاً استان‌های همجوار، مطالعات مکان یابی ژئو پارک‌های بین‌المللی و ملی در استان و طراحی بسته‌های گردشگری آن، برنامه‌ریزی اصلاح الگوی طراحی، تولید، بسته بندی و عرضه صنایع دستی، تولید محتوا به زبان‌های بین‌المللی، راه اندازی و لانچ پلتفرم آنالین بسته‌های سفر با محوریت بازاریابی آژانس‌های مسافرتی برای گردشگران داخلی و خارجی و پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات به ویژه تعطیلات آخر هفته به منظور تحول در اقتصاد گردشگری را از برنامه‌های سال جاری کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق اصفهان معرفی کرد.

وی به مقایسه آمار گردشگری در چند کشور پرداخت و گفت: امارات متحده عربی با جمعیت ۹ میلیون نفری، ۲۱ میلیون گردشگر دارد و میزان اشتغال گردشگری در آن ۶ دهم درصد است. ترکیه نیز با جمعیت ۸۴ میلیونی خود از ۵۱ میلیون گردشگر میزبانی می‌کند اما ایران با داشتن جمعیت ۸۵ میلیون نفری تنها ۹ میلیون گردشگر دارد که نسبت اشتغال گردشگری به تعداد گردشگر در ایران ۵ میلیون نفر است.

وی پیشنهاد داد: ستاد احیای گردشگری ذیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان‌ها و پایتخت ایجاد شود تا بتواند بستر مناسبی برای تحقق این مهم باشد.

کرباسی زاده از تعطیلی ۳۰۰ واحد صنفی صنایع دستی در اصفهان خبر داد و گفت: برخی از هنرمندان صنایع دستی اکنون در مجموعه تاکسی‌های اینترنتی مجبور به فعالیت هستند.

تاکید بر توسعه گردشگری داخلی

کرباسی زاده گفت: تعطیلات، بزرگترین نقش را در گردشگری دارد. اگر به این موضوع توجه نشود زحمات ما در بخش‌های دیگر نتیجه مطلوب نخواهد داشت. سازمان جهانی جهانگردی اعلام کرده تا سال ۲۰۲۷ وضعیت گردشگری خارجی به حالت قبل از کرونا بر نمی‌گردد. اما درصد اشغال هتل‌ها و صندلی‌های پروازی بین‌المللی در سال ۲۰۲۷ ممکن است به دوران قبل از سال ۲۰۱۹ برگردد. بنابراین توسعه گردشگری داخلی را به کشورها سفارش می‌کند. همچنین توسعه گردشگری روستایی تاکید شده است.

وی گفت: افزایش تعطیلات آخر هفته یکی از سیاست‌های برون رفت از این وضعیت است. برخلاف آنچه که گفته می‌شود میزان تعطیلات در ایران زیاد نیست. متأسفانه ما زمان‌هایی مانند عید نوروز را داریم که دو هفته کشور تعطیل است. در آن مدت تقاضا برای سفر زیاد می‌شود ولی در نهادهای دیگر تقاضایی برای سفر نیست. باید این تعطیلات را چند فصلی کرد تا سفر در همه طول سال انجام شود. حدود ۱۰۲ کشور دو روز آخر هفته شأن تعطیل است و فقط ۱۲ کشور در دنیا هستند که فقط یک روز در هفته را تعطیل می‌کنند مانند ایران.

در ادامه این نشست وی استاندار را خطاب قرار داد و گفت: متأسفانه برخوردهای چندگانه با موضوعات گردشگری بوجود می‌آید که چهره گردشگری را مخدوش می‌کند مثلاً تورهایی از تهران یا شهرهای دیگر به اصفهان می آیند اما در دروازه‌های شهر به آنها اجازه ورود نمی‌دهند و می‌گویند که فلان مسئول گفته این تور نمی‌تواند وارد شود. باید بستری آنلاین پاسخگوی مشکلات باشد.

توجه شهردار اصفهان به تأثیر قصه گویی در گردشگری

در ادامه قاسم زاده شهردار اصفهان نیز با تمجید از ویدئوهای یک دقیقه‌ای ساخت شده از قصه‌های شهر گفت: امروزه در حوزه درمان، قصه درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما باید از قصه‌ها برای انتقال فرهنگ و حفظ آن بهره ببریم. ما آمادگی داریم در کنار فعالان گردشگری باشیم چون معتقدیم اصفهان استعدادهای زیادی دارد که می‌تواند به عنوان مقصد معرفی شود. ساخت هتل، اماکن تفریحی و … وظیفه ذاتی ما است. ما حاضر به سرمایه گذاری محورهای گردشگری در شرکت زیرمجموعه اتاق بازرگانی هستیم. الان اگر یک گردشگر به اصفهان می‌آید در مدت ۸ ساعت می‌تواند بناهای تاریخی شهر را ببیند. ۸ ساعت هم در هتل خواهد بود اما بین ۶ تا ۸ ساعت دیگر ما هیچ برنامه‌ای برای او نداریم. باید فکری در این زمینه شود. بناهای تاریخی باید از حالت ایستا به بناهای فعال دارای قصه تبدیل شوند تا این خلاء برای گردشگران پر شود.

کمیته پیشران گردشگری ایجاد شود

کریم بیگی رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان نیز بیان کرد: وقت آن رسیده معاون گردشگری که خود یک اصفهانی است برای رفع موانع سرمایه گذاری و گردشگری شهر کمک کند. باید بداند که یک کوه پشت سر این جریان است و همه نهادهای اصفهان در حال مشارکت برای احیای صنعت گردشگری هستند.

در ادامه رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان گفت: دوستان ما در اصفهان کم کاری نهادهای دیگر را جبران می‌کنند. کارهای خوبی در حوزه گردشگری شده است. دفاتر گردشگری به کمیسیون اتاق بازرگانی قول همکاری داده‌اند و به عنوان اصلی‌ترین جریان گردشگری در کنار دوستان اتاق باشند.

عبدالمالکی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز پیشنهاد کرد از ظرفیت‌های اقوام ایرانی در گردشگری استفاده شود. تشکیل کمیته پیشران گردشگری ایجاد قرارگاه ایرانیان خارج از کشور از جمله پیشنهادات عبدالمالکی بود.

علیرضا سالاریان مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: ساخت ویدئوهای یک دقیقه‌ای از قصه‌های شهر اتقاق خوبی است. زمانی که آن را برای ما فرستادند اما این ویدئوها را به سفارتخانه هایمان در کشورهای دیگر ارسال کردیم آنها می‌گفتند ای کاش به زبان‌های خارجه نیز ترجمه می‌شد. اکنون می بی نم که این اتفاق افتاده است. حتی شهرداری نیز ویدئوهای حرفه‌ای ۵ دقیقه‌ای ساخته بود که آنها نیز مورد استقبال قرار گرفت و به ۱۰ زبان ترجمه شده بودند. اصفهان یکی از مقاصد مهم مقامات اول کشور است و مقامات کشورهای دیگر نیز حتماً به آن مراجعه می‌کنند. بنابراین ویژگی منحصر به فردی در حوزه گردشگری و البته در حوزه سلامت دارد که باید به آن توجه کرد.

ایجاد منطقه آزاد گردشگری در اصفهان

مسعود صرامی بنیانگذار دهکده سلامت اصفهان نیز در این برنامه پیشنهاد داد اصفهان به عنوان منطقه آزاد گردشگری فعالیت کند. یک گردشگر باید بتواند یک ماه در اصفهان بماند. در این صورت تا چند سال دیگر اصفهان در حوزه گردشگری بیشتر از مشهد درآمد خواهد داشت.

رضا نصر اصفهانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز در این نشست پیشنهاد داد: مسیر مشاغل گردشگری از مسیر تحصیلات دانشگاهی بگذرد تا این صنعت بتواند در بلندمدت مفید باشد.

اجازه ورود گردشگر خارجی به ایران داده شد

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در این نشست پس از شنیدن صحبت‌های فعالان گردشگری در سخنرانی خود گفت: ستاد ملی کرونا بر اساس شرایط جدید کشور و پس از عبور از موج پنجم کرونا و افزایش واکسیناسیون در کشور موافقت خود را با بازگشایی مرزهای کشور به روی گردشگران صادر کرد اما این موافقت منوط به رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی گردشگران و همچنین جوامع میزبان شده است. این اقدام با رویکرد حمایت از کسب و کارهای رسمی و تأسیسات گردشگری است به گونه‌ای که درخواست صدور ویزای ورود به ایران با موافقت وزارت خارجه از طریق دفاتر خدمات مسافرتی انجام شده و اقامت گردشگران خارجی صرفاً در واحدهای اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: صدور ویزای گردشگری از طریق دفاتر مسافرتی به این معنا نیست که سفر گردشگران انفرادی محدود شود بلکه این افراد نیز می‌توانند در چارچوب وزارت خارجه به ایران بیایند. ما پیشنهادات خودمان را برای پذیرش گردشگران خارجی به سازمان جهانی گردشگری داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که باید مرکز جهانی گردشگری و صنایع دستی ایجاد شود. اصفهان می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد.

وی گفت: مهمترین اقدام برای گردشگری توجه به گردشگری موضوعی است. باید همگی سری به اکسپوی دوبی بزنید و ببینید صنایع کشورهای دیگر برای معرفی خودشان چطور کار می‌کنند؟