اخبار گردشگری, تور داخلی

راه هایی برای نجات هاستل‌ها در دوران کرونا

 

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛هاستل ها به عنوان یکی از مهمترین اقامتگاه‌های ارزان که به عنوان خوابگاهی برای معاشرت در کشورهای مختلف ساخته شده‌اند. بیشتر مشتریان یا مهمانان این خوابگاه‌ها افرادی هستند که با کوله پشتی سفر می‌کنند به دنبال یک مکان ارزان قیمت هستند یا در پی تعامل با اهالی سفر از دیگر کشورها می‌گردند. بر اساس آمار کنفدراسیون سفر WYSE ، سالانه ۴۵ میلیون سفر با کوله پشتی انجام می‌شود که متوسط هزینه هر سفر در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰۰۰ دلار است. جنوب شرقی آسیا یکی از محبوب‌ترین نقاط برای چنین مسافرانی است به خصوص تایلند.

اما این هاستل ها در پی شیوع ویروس کرونا در امان نبودند و خیلی از آنها برای مدت‌ها تعطیل بوده‌اند به خصوص هاستل های کوچک‌تری که دارای تخت‌هایی با فاصله‌های کم بودند. این بدان معناست که گردانندگان این خوابگاه‌ها درست مانند هتلداران، باید با تجدید نظر در فعالیت‌ها، خود را برای جهان واکسن پس از کووید ۱۹ آماده کنند.

پس از باز شدن هاستل ها و رعایت بسیاری از مسائل بهداشتی در آنها، رسانه‌های خارجی فاصله گذاری اجتماعی یا محدودیت در پذیرش مسافر در این خوابگاه‌ها را شبیه به پوشیدن لباس برفی در سواحل میامی دانستند! چون اصل اقامت در هاستل ها داشتن روابط اجتماعی با افرادی است که تا به حال با آنها معاشرتی نداشته‌اید یا غذا پختن های دسته جمعی و شرکت در رویدادها در کنار هم بوده است.

هاستل ها با همه‌گیری کرونا سازگار می‌شوند

این رسانه‌ها به مردم اعلام کرده‌اند که بهترین سناریو این است که مردم از اشتیاق برای تعامل انسانی و تجربیات جدید بیرون بیایند. آنها پس از بیش از یک سال حبس شدن در خانه‌های خود، متوجه می‌شوند که دنیای بدون ماجراجویی و ملاقات با افراد جدید تغییر کرده است و به دنبال تجربیات سفرهای اجتماعی هستند چیزی که هاستل ها در آن تخصص دارند.

خوابگاه‌ها باید با دنیای پس از همه‌گیری کرونا سازگار شوند. مدیریت این مراکز باید در مورد ایمنی مهمانان تجدید نظر کنند و در فضاها تغییراتی ایجاد کنند تا سلامتی افراد در اولویت پذیرش آنها باشد. به عنوان مثال ممکن است مسافران بخواهند که در طول روز در یک مکان مشترک بزرگ با مهمانان معاشرت کنند، اما ترجیح می‌دهند شب‌ها برای خواب به یک اتاق خصوصی بروند. یا اینکه در وعده‌های غذایی دسته جمعی و فضاهای آشپزی عمومی تجدید نظر کنند و در عوض، غذای بیرون را انتخاب کنند.

تلاش‌ها برای زنده ماندن خوابگاه‌ها متفاوت و زیاد است. یکی از این راه‌ها آن است که می‌توان گفت هاستل ها می‌توانند جایی برای قرنطینه مهمانانی باشند که مجبورند دو هفته اول سفر خود را در قرنطینه بگذرانند آنها توانسته‌اند به دلیل ارزانی هاستل ها نسبت به هتل‌ها این اماکن را به مهمانان خارجی اجاره بدهند.

آنها از تعداد مهمانان خود کم کرده یا تدابیری اندیشیده‌اند تا بتوانند به فعالیت شأن ادامه دهند. برخی از هاستل ها در رم اعلام کرده‌اند که بیش از سه نفر نمی‌توانند همزمان در آشپزخانه یا فضاهای بسته هاستل حضور داشته باشند.

هاستل ها در این مدت کارهای دیگری نیز انجام دادند به عنوان مثال اقدام به برگزاری کلاس از طریق رسانه‌های اجتماعی کردند پس از بازگشایی نیز با مهمانان خود ارتباط گرفتند و اعلام کردند که با چه شرایطی اقدام به بازگشایی کرده‌اند این اقدام در واقع تعاملی با مخاطبان و مسافران همیشگی خود بوده است.

هاستل هایی که به خوابگاه دانشجویی تبدیل شدند

روماس پولانسکی، دانشجوی ۲۳ ساله دانشگاه اسلواکی که در هلند مشغول به تحصیل بوده از جمله افرادی است که به زندگی در خوابگاه باز می‌گردند. او گفته که ترم گذشته سخت‌ترین دوران زندگی اش بود. او در خوابگاه خود به سر می‌برد و روز و شب درس می‌خواند. پس از اتمام امتحانات، وی قبل از سفر به آمستردام برای تعطیلات به آلمان سفر کرد تا با یکی از دوستانش دیدار کند. او قبلاً همیشه در خوابگاه‌ها اقامت داشته و گفته؛ به طور معمول، اگر به اتاقی بروم که ۱۲ یا ۱۴ نفر آنجا هستند، برایم خوب بود اما به دلیل شیوع ویروس، او می‌خواست یک گزینه امن تر پیدا کند.

تعدادی از این هاستل ها به دنبال اقامت‌های طولانی مدت هستند و از مسافران خود می‌خواهند که اگر برای کار یا تحصیل به این مراکز مراجعه می‌کنند به ازای مدت اقامت زیادی، تخفیف بگیرند حالا برخی از این هاستل ها کاربری خوابگاه محصلان و دانشجویان شده است.

او گفت: وقتی به هاستلی در نیمه شب مراجعه کرده در یکی از اتاق‌هایی که ۶ تخت داشته تنها یک نفر بود و بسیاری از اتاق‌های دیگر نیز خالی بودند به همین دلیل کارکنان هاستل من را به اتاقی هدایت کردند که با وجود تخت‌های بسیار جز من کسی دیگری نبود.

تشویق برای اقامت زیاد و ارزان‌تر از همیشه

ارائه کارت هدیه و یا حذف ارزش افزوده در مدت زمان طولانی برای اقامت در هاستل ها در نظر گرفته شده است. همچنین اگر مسافران زودتر از موعد اقدام به پرداخت هزینه اقامت کنند از تخفیف‌های خوبی برخوردار خواهند شد.

مهمانان هاستل ها تشویق می‌شوند که با نصب پلتفرم یا اپلیکیشن‌هایی از پشت میزشان غذا سفارش دهند و همانجا پولش را پرداخت کنند یا اینکه منوی دیجیتالی را با استفاده از آن ببینند در واقع فرایند دیجیتالی شدن بسیار از این تعاملات در هاستل ها افزایش پیدا کرده است. آنها رویدادهای خود را مدیریت شده و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌دهند به عنوان مثال فضای باز بیشتری را در اختیار مهمانان قرار داده یا رویدادها را تکرار می‌کنند تا افراد کمتری در هر رویداد حضور داشته باشند اما بتوانند همگی انها از آن رویداد استفاهد کنند به عنوان مثال اگر هر روز در یک سانس فیلمی در فضای عمومی هاستل پخش می‌شد در حال حاضر این فیلم‌ها در چندین سانس با حضور تعداد کمتری از افراد حاضر در هاستل پخش می‌شود.

کارکنان در فاصله یک و نیم متری از مهمانان قرار دارند. از پرداخت پول نقد تا حد ممکن خودداری کرده و استفاده از کارت اعتباری را در اولویت قرار می‌دهند. در فضاهای بسته مانند آشپزخانه‌های مشترک باید افراد از ماسک استفاده کنند.

پذیرش در رستوران‌ها هنوز با فاصله انجام می‌شود و ساعت کار آنها متفاوت از قبل شده است به عنوان مثال ساعت صبحانه در هاستل ها طولانی‌تر از قبل است تا افراد بتوانند در فاصله زمانی بیشتری به رستوران رفته و از ازدحام جلوگیری شود.

برخی از هاستل ها اعلام کرده‌اند که تنها اتاق‌های دارای دوش و سرویس بهداشتی اختصاصی را برای مهمانان خود باز می‌کنند. در همین اتاق‌ها نیز به صورت محدود افرادی که با هم نیستند پذیرش می‌شوند به عنوان مثال در اتاق‌های چهار تخته از دو نفر پذیرش می‌شود.

نظافت اضافه بر قبل وجود دارد و ژل های ضد عفونی کننده در همه مناطق و اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی وجود دارد همچنین صابون در همه اتاق‌ها به صورت رایگان گذاشته خواهد شد. استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری نیست.

با ظرفیت کامل اتاق‌ها را پر نمی‌کنیم

مدیر یکی از هاستل های مشترک در کشور هند گفته است که خوابگاه‌ها همیشه در زندگی اجتماعی مسافران بسیار مهم بوده‌اند. اتاق‌های مشترک ما همیشه با در نظر گرفتن اتاق‌های نشیمن درخانه طراحی شده‌اند. پس از بازگشایی هاستل ها در این دوران ما بیشتر از قبل به مسائل ایمنی و سلامت توجه خواهیم کرد. ضد عفونی ها را منظم تر و بیشتر کرده و پرداخت‌ها و رزروها به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. این را هم در نظر می‌گیریم که مثل قبل با ظرفیت کامل پذیرش انجام نمی‌دهیم.

مدیرعامل یکی از کروه‌های هاستلی نیز گفته است که ما نظارت مستمر بر سلامت کلیه کارکنان و مهمانان خود را داریم. بسته‌های ایمنی به مسافران از جمله دستکش و مواد ضدعفونی کننده داده می‌شود و استفاده از آنها را اجبار کرده‌ایم. همچنین ما مسافران خود را در هاستل بیمه درمانی کرده‌ایم.

مدیر یکی دیگر از این کروه‌های هاستلی گفته است که ما اجازه نمی‌دهیم افراد به صورت مشترک وارد آشپزخانه‌های عمومی هاستل شوند کارکنان ما همه کارهای مربوط به آنها را در آشپزخانه انجام خواهند داد. ما به مهمانان خود بیشتر مسیرهای طبیعت را پیشنهاد می‌کنیم تا آنها بیشتر پیاده روی کنند و مجبور نباشند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

برخی از این خوابگاه‌ها تورهایی را تعریف کرده‌اند تا مسافران خود را جابه جا کنند. این اقدامی برای افزایش فعالیت‌های هاستل هاست. چون نمی‌توانند مسافر بیشتری بگیرند بنابراین راههای دیگری را برای درآمد بیشتر به مهمانان خود پیشنهاد می‌کنند. تورهای گروهی یکی از این پیشنهادات است که به خدمات برخی از هاستل ها در کشورها اضافه شده است.