اخبار گردشگری, اخبار ویژه, تور خارجی

با تزریق واکسن آسترازنکا به‌ کدام کشورها می‌توان سفر کرد؟

آسترازنکا

باتوجه به حواشی اخیر درمورد عوارض حاصل از تزریق واکسن های کرونا، برای مردم جهان خیلی مهم هست که بدانند با واکسن های دریافتی خودشان به چه کشورهایی میتوانند سفر داشته باشند .

در حال حاضر ۲۹ کشور اروپایی ایمنی‌بخشی واکسن‌های فایزر، مادرنا، جانسون‌اند‌جانسون و آسترازنکا (آکسفورد) را به رسمیت شناخته‌اند و عمده واکسن‌های تزریق‌شده در اروپا، به این چهار نوع واکسن محدود می‌شود. همچنین ورود مسافرانی که با این واکسن‌ها ایمنی یافته باشند، ۱۰ روز پس از واکسیناسیون به این کشورها بدون قرنطینه امکان‌پذیر است؛ گرچه برخی حواشی واکسن آسترازنکا و شایعاتی در خصوص بروز لخته خون و سایر عوارض پس از تزریق، سبب شد که برخی کشورهای اروپایی از جمله روسیه، اوکراین، بلاروس، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، سنت مارینو و موناکو محدودیت‌هایی در خصوص تزریق این واکسن اعمال کنند؛ بااین‌حال گزارشی مبنی بر ممنوعیت ورود مسافران واکسینه‌شده با آسترازنکا به این کشورها دیده نشده است. آسترازنکا که در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ مجوز تزریق اضطراری دریافت کرد، یکی از پراستفاده‌ترین واکسن‌های جهان به شمار می‌آید.
علاوه بر واکسن آسترازنکا (آکسفورد)، واکسن کووی‌شیلد (آسترازنکای تولید هند) نیز تاکنون توسط ۱۸ کشور اروپایی به رسمیت شناخته شده است و علاوه بر تزریق عمومی، مسافرانی که با این واکسن‌ ایمنی یافته باشند قادر خواهند بود تا بدون قرنطینه، وارد این کشورها شوند. این کشورها عبارت‌اند از:
فرانسه
آلمان

سوئد
اتریش

بلژیک
بلغارستان
کرواسی
فنلاند
سوئیس
یونان
مجارستان
ایسلند
ایرلند
لتونی
هلند
رومانی
اسلوونی
اسپانیا
البته به‌ نظر می‌رسد که فهرست کشورهای مذکور واکسن «آسترازنکای کره‌ای» (AstraZeneca-SKBio) را نیز به رسمیت شناخته باشند و مسافران واکسینه‌شده با این واکسن نیز قادر به ورود به ۱۸ مقصد اروپایی هستند. شایان‌ ذکر است که عمده مسافرانی که قصد عزیمت به اروپا را دارند، با واکسن‌های آسترازنکای هندی و کره‌ای واکسینه شده‌اند و اغلب واکسن‌های آسترازنکای تزریق‌شده در ایران نیز ساخت کشور هند یا کره است. بیشترین واکسن تزریق‌شده در ایران واکسن چینی «سینوفارم» است. اگرچه تاکنون واکسن سینوفارم به تایید آژانس دارویی اروپا نرسیده است، ولی تعدادی از کشورهای اروپایی که واکسن سینوفارم را به رسمیت شناخته‌اند و اجازه ورود مسافران ایمنی‌یافته با این واکسن را نیز صادر می‌کنند.