اماکن دیدنی ایران

افتتاح یک موزه زیردریایی در قبرس


قاصدک 24

یک موزه زیردریایی شامل مجموعه‌ای از ۱۳۰ مجسمه در کشور قبرس افتتاح شد.

ایرنا: روزنامه نشنال، دولت قبرس با هدف جذب غواصان گردشگر یک موزه مجسمه زیردریایی در تفرجگاه ساحلی آیاناپا راه‌اندازی کرده است.

آثار به نمایش درآمده در موزه مجسمه‌های زیردریایی آیاناپا (Musan) از مصالح دریایی از جمله سنگ، صخره و صدف ساخته‌ شده‌اند تا با حیات دریایی در هماهنگی باشند. مسئولان موزه می‌گویند با هدف ارتقای تنوع زیستی منطقه، مجسمه‌های موزه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در گذر زمان به صخره‌های مرجانی تبدیل شده و در نهایت یک جنگل زیردریایی تشکیل دهند.

از همین رو، بیش از ۹۰ اثر نصب شده در این موزه کار جیسون دکاره تیلور مجسمه ساز سرشناس انگلیسی است. این هنرمند معروف در ساخت مجسمه‌های منحصربه‌فرد خود از نوعی سیمان استفاده می‌کند که قابلیت رشد مرجانی و تبدیل به زیستگاه مصنوعی برای موجودات دریایی را دارد.

موزه زیردریایی قبرس در یک منطقه حفاظت شده در شهر پرنرا واقع در ساحل جنوب شرقی این کشور ساخته شده است تا بر حفاظت شده بودن آن تاکید شود. مجسمه‌های این موزه در عمق حدود ۱۰ متری و در مساحت بیش از ۱۶۷ متر از بستر دریا نصب شده‌اند.

موزه زیردریایی قبرس

افزون بر ارتقای تنوع زیستی، جذب گردشگر دیگر دلیل حمایت دولت قبرس از افتتاح این موزه بود. شورای شهر آیاناپا در سال ۲۰۱۴ میلادی ایده ساخت چنین موزه‌ای را مطرح کرد و طرح راه‌اندازی موزه Musan سه سال بعد کلید خورد. به گزارش روزنامه سایپرس مِیل، افتتاح این موزه یک میلیون یورو هزینه داشته است اما گردشگران به شرط رزرو وقت می‌توانند به صورت رایگان از آن بازدید کنند.

براساس پیش‌بینی‌های دولت محلی، موزه مجسمه‌های زیردریایی آیاناپا ظرفیت جذب سالانه ۵۰ هزار گردشگر را دارد.