اماکن دیدنی ایران

پرونده ثبت جهانی “هگمتانه” در آستانه ارسال به یونسکو


قاصدک 24

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پرونده ثبت جهانی “منظر تاریخی هگمتانه تا همدان” تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی در حال ویرایش نهایی است و پس از این مرحله ترجمه و به یونسکو ارسال می‌شود.

ایسنا: علی مالمیر شنبه ۲مرداد در نشست هم‌اندیشی فعالین حوزه گردشگری در پساکرونا، اظهار کرد: اگرچه فعالیت فعالان گردشگری نشان می‌دهد کارهای زیادی در این حوزه انجام شده اما شأن و جایگاه استان همدان بالاتر از این است‌.

وی تصریح کرد: همدان در زمینه گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و راه‌های نرفته فراوان پیش رو داریم بنابراین هنوز جا برای کارهای انجام نشده در این صنعت و توسعه آن وجود دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک مشکل است و روزی تمام خواهد شد، اضافه کرد: در مدت شیوع این بیماری آسیب‌های جدی بر پیکره گردشگری وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سال‌ها طول می‌کشد تا به دوران قبل از کرونا برگردد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت از تمام ظرفیت‌های موجود در استان استفاده شد و ظرفیت مغفولی باقی نماند، خاطرنشان کرد: باید به حوزه گردشگری مشابه بخش‌های دیگر کمک شود تا تعداد صنایع مرتبطی که از این حوزه خارج می‌شوند کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد: در حوزه بودجه سهم گردشگری باید ۳۰ درصد باشد اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و با سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل مواجه می‌شود.

مالمیر بیان کرد: توزیع سفر و جایگاهی که همدان در غرب کشور دارد مغفول مانده و در این منطقه محور گردشگری وجود ندارد اما خوشبختانه پس از برگزاری رویدادهای بین‌المللی در همدان به این قضیه توجه شد.

وی با بیان اینکه آثار ثبت جهانی باید  متناسب توزیع شود، اظهار کرد: برای تقویت گردشگری خارجی به ثبت جهانی نیاز داریم، همچنین اگر امکان گردشگری انفرادی عتبات عالیات در همدان فراهم شود به ماندگاری گردشگر کمک می‌کند.

مالمیر تصریح کرد: پیش از شیوع کرونا مشکلاتی مانند بهره‌مند نبودن تأسیسات گردشگری، عدم هم‌افزایی بخش‌های مختلف گردشگری، عدم تربیت نیروهای انسانی در دانشگاه مادر استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه گفت: متأسفانه هنوز گردشگری را کالای لوکس فرض می‌کنیم در حالی‌که به گردشگری باید به عنوان یک کالای ضروری نگاه کنیم و به همین دلیل اولین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر می‌گیریم تعطیلی است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسراهای تاج‌آباد و فرسفج در شهرستان‌های بهار و تویسرکان نیز  در آستانه ثبت جهانی هستند، مطرح کرد: ضوابط حریم قنات قاسم آباد نیز مشخص شده و پس از این مرحله به پرونده ثبت قنات‌ها متصل می‌شود.