اماکن دیدنی ایران

پل‌های تاریخی خداآفرین نجات پیدا می‌کنند؟


قاصدک 24

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از مرمت پل‌های تاریخی خداآفرین در آذربایجان شرقی خبر داده که میزان تخریب این پل‌ها بالا بوده و تقریبا در معرض نابودی هستند و بارها نیز وعده مرمت آن‌ها داده شده است.

ایسنا: پل تاریخی خداآفرین که در قرن یازدهم میلادی روی رود ارس در مرز فعلی ایران و آذربایجان احداث شد، در داخل محدوده استان جبرئیل در آن سوی مرز و در چند کیلومتری روستای ساری جالو (تکاب) از توابع بخش منجوان در این سوی مرز در ایران قرار گرفته است. پلی در دو بخش کوچک و بزرگ که پل بزرگ به شماره ۱۸۵۸ (متعلق به قرون اولیه اسلامی) و پل کوچک به شماره‌ ۱۸۵۹ (متعلق به صفوی ها) پنجم اسفند ۱۳۷۶ به شماره‌ ۱۸۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تقریباً یک‌سوم پل قدیمی‌تر در سال ۱۸۲۸ پس ازعهدنامه ترکمن‌چای از قسمت متصل به دو ساحل منفجر شد که به مرور زمان این خرابی‌ها بیشتر شده است و اکنون نیز در خطر نابودی کامل است. از سوی دیگر پل دوم که پایین‌تر است و قدمت کمتری نسبت به پل اول دارد، به علت بی‌توجهی در حال نابودی است. در سال‌های گذشته بارها درباره مرمت این پل‌های تاریخی وعده داده شده اما اقدامی نشده است.

اکنون، مصیب امیری ـ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ در بازدیدی که از پل‌های تاریخی خداآفرین آذربایجان شرقی، داشته نیز وعده مرمت و حفاظت آن‌ها را داده و گفته که مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین، هدفی مشترک بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

او اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه بسته‌شده بین پژوهشگاه‌ میراث‌فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو در راستای سدسازی، تقبل هزینه‌های مرمت، بازسازی و جابه‌جایی آثار در پیرامون سد بر عهده وزارت نیرو است که این اقدامات در خصوص پل‌های خداآفرین ناتمام مانده و در این سفر در راستای بررسی موقعیت و وضعیت کنونی پل‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

او گفت: با توجه به این‌که این پل‌های تاریخی نیازمند اقدامات مرمتی است لذا برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت برای مرمت اضطراری و همچنین بلندمدت در راستای استحکام‌بخشی کامل از سوی این پژوهشگاه انجام خواهد شد.

بنابر گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیری پل‌های خداآفرین را  میراث مشترک کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: تعاملات لازم با هدف صیانت و حفاظت از این میراث ارزشمند با کشور دوست و همسایه انجام خواهد شد تا به دنبال این همکاری، زمینه‌های رونق گردشگری مشترک در منطقه فراهم شود.