اماکن دیدنی ایران

یافته‌های تازه باستان‌شناسان در لرستان

ایسنا: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حیدری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی این پروژه با اعلام این‌که پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «امرایی الشتر» در استان لرستان انجام و وضعیت فرهنگ‌های دوران پیش از تاریخ و تاریخی آن توسط هیأت باستان‌شناسی بررسی شد، گفت: در این فصل ۱۶ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد. از این تعداد گمانه، در ۹ مورد به بقایای معماری و آثار فرهنگی برخوردیم و در هفت مورد از گمانه‌ها، آثار فرهنگی برجامانده‌ای مشاهده نشده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که از بین این گمانه‌ها، بقایای فرهنگی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی به‌دست آمد، افزود: این اقدامات موجب شناخت ابعاد و گستردگی تپه امرایی و از سویی، درک بهتر ما از وضعیت باستان‌شناسی تپه امرایی و دشت ‌الشتر در ادوار مختلف می‌شود.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ادامه داد: پس از پایان این پروژه، وضعیت تپه امرایی به لحاظ گستردگی مشخص و نقشه فنی ارائه شد که عرصه و حریم تپه را مشخص می‌کند.

حیدری گفت: مطالعات روی یافته‌های فرهنگی کشف‌شده آغازی برای مطالعات بیشتر در ارتباط با باستان‌شناسی و وضعیت فرهنگی این محوطه باستانی در الشتر است.

تپه امرایی که آثاری از دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران پس از اسلام در آن یافت شده در روستای ولی‌آبادِ شهرستان الشتر در استان لرستان واقع شده است. این اثر دهم مهرماه ۱۳۸۰ با شماره ۴۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.