اماکن دیدنی ایران

رهاسازی رسوب سد لتیان؛ گردشگران در کنار رودخانه‌های تهران اتراق نکنند


قاصدک 24

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه همشهریان و گردشگران در کنار رودخانه ها اتراق نکنند، گفت: دریچه های سد لتیان با هدف عملیات فلشینگ و تخلیه بخشی از رسوبات مخزن سد لتیان /ششم تیرماه/ بازگشایی شد.

ایرنا: “محمد شهریاری” روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: با توجه به دستور العمل های  بهره برداری سد لتیان و به منظور تخلیه بخشی از رسوبات مخزن طبق روال سال های قبل عملیات فلاشینگ انجام می شود.

وی با بیان اینکه این عملیات هر ساله پس از فصل آبگیری و مطابق با دستورالعمل های بهره برداری و نگهداری و تعمیرات سد اجرا می‌شود، گفت: آب رهاسازی شده بابت عملیات تخلیه رسوب سد لتیان نهایتاً در پایین دست و در مخزن سد ماملو ذخیره خواهد شد و برای مصارف آب شرب کلانشهر تهران و شهرهای جنوب شرق استان تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه خروجی سد در زمان بازگشایی حدود ۸۰ متر مکعب بر ثانیه دریچه افزایش می یابد، توصیه کرد:  همشهریان، گردشگران، مجاوران و ساکنان شهرها و روستاهای پایین دست سد لتیان از هر گونه اتراق و تردد در حاشیه رودخانه جاجرود حد فاصل پایین دست سد تنظیمی لتیان تا  سد ماملو خودداری کنند تا شاهد بروز حوادث ناگوار نباشیم.

سد لتیان بر روی رودخانه “جاجرود” با سطح حوزه آبریزی در حدود ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع ، با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر تهران احداث شده است که این سد با زنجیره سدهای لار و ماملو در سامانه شرق تهران نقش اساسی در تأمین بخش عمده ای از نیاز آب شرب شرق و شمال شرق تهران و همچنین شهرهای جنوب شرق استان تهران دارند.