اماکن دیدنی ایران

غار علیصدر همدان برای حضور گردشگران بازگشایی شد

ایرنا: «مهدی مجیدی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه تفریحی ، توریستی غار علیصدر، امروز و همزمان با ولادت باسعادت امام رضا(ع) پس از هفت ماه تعطیلی به صورت رسمی و با موافقت ستاد مدیریت کرونا بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه غار علیصدر فردا(چهارشنبه) میزبان پرچم سبز حرم رضوی است، اظهار داشت: این مجموعه در هفت ماه گذشته به دلیل مسایل ناشی از شیوع ویروس کرونا تعطیل بود که با پیگیری انجام شده و موافقت ستاد ملی، غار علیصدر از اول تیرماه فعالیت خود را آغاز و آماد پذیرش گردشگران با اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه با بازگشایی غار علیصدر میزبان مسافران در فصل تابستان خواهیم بود، افزود: امیدواریم بازگشایی این مجموعه موجب رونق گردشگری استان و جبران بخشی از آسیب های وارده به این بخش به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا شود.

وی گفت: غار علیصدر به طور میانگین سالانه ۶۰۰ هزار بازدیدکننده دارد که این رقم در سال ۹۹ به حدود ۸۰ هزار گردشگری کاهش یافت.

مجیدی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ درآمد شرکت علیصدر ۲۲ میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته به سه میلیارد تومان کاهش یافت که البته مجموعه مدیران و کارکنان این شرکت با تحمل شرایط، زمینه برای بازگشایی و فعالیت مجدد آن را فراهم کردند.

وی با اشاره به اینکه شرایط سخت حاکم بر شرکت موجب بازنشستگی حدود 20 درصد کارکنان شد، افزود: سال گذشته حمایت‌های خوبی از طریق پرداخت تسهیلات از این مجموعه انجام شد که با توجه به اینکه بازپرداخت وام‌ها آغاز شده، انتظار می‌رود برای پرداخت آنها مدت یکسال استمهال درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ به بازدیدکنندگان ار مجموعه غار علیصدر تا ۹۰ درصد تخفیف ارائه شد، گفت: اشتغال و معیشت پرسنل این شرکت برای مدیران مجموعه بسیار مهم است و امیدواریم در فصل تابستان با رونق گردشگری و حضور پرشمار مسافر برای بازدید از غار، شاهد بهبود شرایط اقتصادی و رفاه بیشتر کارکنان شرکت باشیم.

به گفته مجید، هزینه های شرکت علیصدر در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۹ میلیارد تومان بود که این میزان در سال گذشته به رغم کاهش چشمگیر هزینه ها به ۱۳ میلیارد تومان رسید که بخش عمده ای از این کاهش از محل اضافه کار و پرداختی به پرسنل تامین شد.

وی با اشاره به اینکه در دوران تعطیلی غار علیصدر ۱۵۰ نفر از همکاران از بیمه بیکاری استفاده کردند، گفت: آژانس مسافرتی علیصدر وابسته به شرکت فعلا تعطیل است و  ساختمان آن برای جبران بخشی از هزینه ها به یک واحد صنفی اجاره داده شده که با بهبود شرایط اقتصادی، زمینه راه اندازی دوباره آژانس مسافرتی مجموعه تفریحی علیصدر را فراهم خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌ است.

این غار بی نظیر که در سال ۱۳۴۲ نخستین کاوش ها در آن انجام شد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید از سطح دریا ۲ هزار و ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و دارای دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی است.

از مجموعه رشته آب ها دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.

غار علیصدر بر اساس نظر کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیر ترین و بزرگ ترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک دوره دوم زمین شناسی بر می گردد.

این غار در سال های ۱۳۴۱ و ۴۲ توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینا همدان شناسایی و قایقرانی در این غار شگفت آور با وسایل ابتدایی از سال ۴۶ به همت دست اندرکاران امر و تعریض دهانه آن امکان پذیر شد.

بر اساس تحقیقات و مستندات موجود، بخش های ورودی غار در دوره صفویان مورد استفاده مردمان آن زمان قرار می گرفته به طوری که از مدخل ورودی به عنوان پناهگاه و از آب آن به صورت آب انبار برای مصرف کشاورزی استفاده می شده است.

دمای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتیگراد ثابت است، PH آب تقریبا خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا بوده و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی شود.

علیصدر غاری زنده است و هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی شود و به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی شود و همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

تاکنون ۳/۱۱ کیلومتر از مجموع دهلیزهای این غار در مراحل مختلف شناسایی و حدود ۲/۳ کیلومتر آن مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.