اماکن دیدنی ایران

صف حج طولانی‌تر شد

ایسنا: طبق آخرین آماری که نماینده ولی فقیه در امور حج اعلام کرده هم‌اینک حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در نوبت حج هستند که تا کنون نوبت انتظار آن‌ها برای این سفر به ۱۴ تا ۱۵ سال رسیده است. اگر سهمیه‌ای که به طور معمول عربستان هر سال به ایران اختصاص می‌دهد، درنظر گرفته شود بعضی از این زائران که در آخرین سال‌ها (اواخر دهه ۸۰) برای حج ثبت‌نام کرده‌اند تا ۱۴ سال دیگر باید منتظر رسیدن نوبت سفرشان بمانند.

عربستان پس از توسعه حرم‌ها سهمیه ایران را به حدود ۸۵ هزار نفر رساند. این سهمیه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ثابت مانده بود و پیش‌بینی بر این بود که در سال ۹۹ نیز سهمیه ایران همین میزان باشد، اگرچه هر سال سهم اضافی درخواست می‌شود. سهمیه حج هر کشور براساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی و بنا بر جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که به ازای هر یک‌هزار نفر یک حاجی برای هر کشور است.

در سال ۹۸، از بین جمعیت منتظر بنا به اعلام سازمان حج و زیارت، حدود ۷۴ هزار و ۸۰۰ زائر برای حج ۹۹ ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و هزینه آن را کامل پرداخته بودند که حج به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بدون حضور زائران خارجی و محدود برگزار شد و آن زائران هم به صف انتظار برگشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت در همان سال با تعلیق حج، با این وعده که اگر انصراف ندهند، سهمیه آن‌ها برای حج بعد محفوظ می‌ماند، درباره سرنوشت پول آن‌ها گفته بود: در صورت برگزار نشدن حج، سازمان حج و زیارت به جای سرمایه‌گذاری ریالی به نیابت از این زائران، قراردادهای مسکن و حمل و نقل و تدارکات را با لحاظ شرایط اضطراری در عربستان می‌بندد و این خدمات در سال بعد بر مبنای قراردادهای امسال (۱۳۹۹) به زائران ما ارائه می‌شود و تحولات اقتصاد جهانی و نرخ برابری ارز و ریال و هرگونه افزایشی در نرخ‌ها متوجه هزینه‌های اعزام حجاج ما در سال آینده نخواهد شد.

در سال ۱۴۰۰ با احتمال افزایش هزینه حج به دلیل محدودیت‌هایی که تحت‌تاثیر کرونا حاکم شده است، ایران منتظر برگزاری حج حتی با حضور تعداد محدودی از زائران بود که عربستان در دقیقه ۹۰، حج را برای دومین سال پیاپی برای زائران خارجی تعلیق کرد و قرار شد همانند سال قبل با جمعیتی محدود این مراسم را برگزار کند که این تصمیم با اعتراض ایران مواجه شد. حجت‌الاسلام والمسلین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هفته گذشته در نماز جمعه قم گفت که عربستان می‌توانست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حج را با ظرفیت محدود برگزار کند، اما متاسفانه برای دومین سال حج برای حجاج خارج از عربستان تعطیل شد.

او با اشاره به تعطیلی‌های حج در طول تاریخ، گفته بود: این تعطیلی‌ها به خاطر ناامنی‌ها و مشکلات بوده که به طور کامل تعطیل شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد دو بار تعطیلی حج یکی چند سال بعد از جمعه خونین و دیگری بعد از حادثه منا در سال ۹۵ بودیم و این دو سال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

نواب اضافه کرده که امسال قرار شده ۶۰ هزار نفر در مراسم حج شرکت کنند، از این تعداد، ۱۵ هزار نفر را برای مردم عربستان در نظر گرفتند، در حالی که این مردم فرقی با دیگر مسلمانان جهان در کشورهای مختلف ندارند، اما سرانه شرکت مسلمانان از کشورهای مختلف با کشور عربستان یکسان نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج گفته که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ایران در نوبت حج هستند که برخی از این افراد ۱۴ یا ۱۵ سال در این نوبت قرار دارند.

سازمان حج و زیارت اکنون با پیش‌بینی طولانی‌تر شدن نوبت انتظار حج و تعلیق آن برای دومین سال، لازم است تکلیف زائرانی را که از سال گذشته برای حج ثبت نام کرده‌اند و زائران کهنسالی که نوبت انتظار آن‌ها به ۱۴ سال رسیده و در وضعیت نامعلومی قرار گرفته‌اند، مشخص کند و درباره وضعیت آن‌ها و شرایط انصراف و محفوظ ماندن سهمیه توضیح دهد.