اماکن دیدنی ایران

احتمال رفتن ونیز به فهرست میراث در معرض خطر

ایسنا: گاردین، یونسکو اعلام کرد اگر «ونیز» برای کشتی‌های تفریحی که در بندر این شهر لنگر می‌اندازند ممنوعیت دائمی وضع نکند احتمال قرار دادن این شهر در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را مورد بررسی قرار خواهد داد.

روز دوشنبه یونسکو خبر داد این مسئله را در جلسه‌های جامعی که ماه جولای برگزار می‌شوند مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر با قرار گرفتن «ونیز» در این فهرست موافقت شود، یونسکو می‌تواند از فوریه آینده خواستار اقدام فوری دولت ایتالیا برای این شهر شود.

در حال حاضر کانال «جودکا» (Giudecca) تنها راه ورود کشتی‌ها به ونیز است.

یونسکو اعلام کرد: «دستیابی به یک راه حل بلندمدت بسیار ضروری است؛ راه حلی که بتواند از دسترسی کامل کشتی‌ها به شهر جلوگیری کند و آن‌ها را به بندر دیگری در این منطقه سوق دهد.»

وزیر فرهنگ ایتالیا نیز بیان کرد: «قرار دادن ونیز در فهرست میراث جهانی در معرض خطر می‌تواند یک مشکل جدی برای کشورمان تلقی شود و اکنون دیگر مهلت‌مان رو به اتمام است. با قانون اخیری که برای موضوع کشتی‌ها به اجرا درآمده است قدم مهمی در این راستا برداشته‌ایم اما ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و فورا عبور کشتی‌های بزرگ را از کانال «جودکا» ممنوع کنیم.»

اخیرا چهره‌های شناخته‌شده دنیای هنر همچون «تیلدا سوئینتون» با امضای نامه‌ای خواستار اقدام فوری «رم» برای حفاظت از ونیز شده‌اند.