اخبار ویژه, اماکن دیدنی جهان, رپرتاژ خبری

مسجد ایاصوفیه در استانبول

مسجد ایاصوفیه در واقع یک کلیسای بزرگ که برای قرن ششم در استانبول می باشد . این مسجد در زمان امپراطوری بیزانس به نام کلیسا ساخته شد ،ولی در زمان عثمانی تبدیل به مسجد گشت.
مسجد ایاصوفیه به معنی ” خرد مقدس» می باشد .
طول این مسجد 82 متر و عرض آن 73 متر می باشد و گنبد آن دارای قطر 33 متر است و مردمان بسیاری و توریست ها و گردشـگران از این کلیسای بزرگ و مسجد و موزه بازدید می کنند.

کلیسای ایاصوفیه در سال 532 میلادی ساخته شد و طی آشوب هایی میان مردم و امپراطوری ، این کلیسا را به آتش کشیده شد و سپس توسط دو شخصی به نام آنتمیوس و ایزیدور، مجدد کلیسای جدید در طی 6 سال ساخته شد . این مدت کوتاه برای ساخت این مسجد مشکلاتی را به وجود آورد و قسمت بزرگی از سقف گنبدی آن ریخت و مجدد آن را ساختند و حدود 20 سال بعد مجدد سقف ریخت که بازسازی مجدد انجام شد. این مسجد دارای 40 پنجره در قسمت سقف خود دارد که نور خورشید را به داخل بنا آورده است .
داخل مسجد ایاصوفیه در زمان ساخت بسیار ساده بوده ولی با گذشت زمان داخلش را موزائیک کاری های مختلفی انجام دادند و زیبایی خاصی را به آن بخشیدند . تصویرهایی از امپراطور و خاندانش و مسیح و غیره که به صورت تزئینات بُعدی طراحی شده است . البته که در قرن 8 و 9 میلادی یک سری از شمایل در زمان امپراطوری بیزانس به دست بعضی افراد از بین رفت و بعضی از موزائیک های با ارزش هم صدمه دید .
زمانی که امپراطوری بیزانس خاتمه یافت و عثمانی حکمرانی را به دست گرفت . کلیسا ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند و چهار مناره هم به آن اضافه نمودند . مدل معماری این مسجد زیبا مخصوصاً گنبدهایش که در معماری عثمانی تأثیر بسیار داشته و یکی دیگر از بناهای بسیار خاصی که از آن تأثیر گرفته است ، مسجد آبی در استانبول می باشد که متعلق به قرن 17 است .
دولت ترکیه در سال 1934 این معماری با ارزش مسجد ایاصوفیه را به یک موزه تبدیل کرده تا کل جهان بتواند از آن دیدن کنند و ترمیم و بازسازی این مسجد هم چنان ادامه دارد و البته که این مسجد زیبا و تاریخی گردشـگران زیادی را به سمت خود کشانده است . البته اخیراً با تصمیمی که گرفته شد، دوباره به عنوان مکان مذهبی اسلامی هم از آن استفاده می شود.
در صورتی که شما هم قصد سفر به استانبول را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم حتماً از این مکان تاریخی دیدن کنید.
سفر به کشور ترکیه یکی از مقاصد محبوب گردشـگری برای ما ایرانیان محسوب می شود. از این رو بهتر است که سفر کردن را با اصول آن انجام دهیم. یکی از کارهایی که می بایست در مسافرت در نظر بگیریم، استفاده از بیمه سفر هست. بهتر است اینطور بگوییم که آرامش در سفر با بیمه سفر امکان پذیر می شود. همچنین باید بدانید که چه زمانی مناسب هست که به استانبول سفر کنید و چه فعالیت هایی را می توانید در این شهر انجام دهید. این به شما کمک می کند که سفر پرباری داشته باشید.