اماکن دیدنی ایران

کشفیات جدید پیرامون شهر “داراکان” در فسا


قاصدک 24

سرپرست هیئت بررسی باستان‌شناسی شهرستان فسا گفت: بررسی محوطه تاریخی «داراکان فسا» نشان از بنیاد اولیه شهر در دوره ساسانی و با نقشه‌ای نسبتا مستطیل شکل دارد.

ایسنا: حامد مهدی علمدارلو با بیان اینکه محوطه داراکان شهرستان فسا توسط هیئت باستان‌شناسی ایرانی به مدت یک ماه بررسی می‌شود، افزود: بررسی روشمند محوطه داراکان شهرستان فسا با سه هدف «بررسی تطبیقی منابع باستان‌شناختی و تاریخی در ارتباط با محوطه»، «بررسی نظام شهری آن بر اساس داده‌های باستان‌شناسی و متون تاریخی» و «شناسایی دوره‌های سکونتی شهر داراکان بر اساس یافته‌های باستان‌شناختی» انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، علمدارلو با اشاره به اینکه شناسایی محوطه شهر دراکان در سال ۱۳۸۸ توسط گروه بررسی شهرستان فسا به سرپرستی احمد علی اسدی انجام شده است، افزود: بررسی حاضر در راستای شناسایی بهتر محوطه از اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

سرپرست هیئت بررسی باستان‌شناسی شهرستان فسا، گفت: این محوطه در نزدیکی روستای داراکویه از بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا در جاده قدیم فسا به داراب قرار دارد و با توجه به اشاره در متون تاریخی و از جمله “ابن حوقل” این محوطه یکی از شهرهای ارتباطی بین فسا و داراب در دوره‌های آغاز اسلامی بوده است.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: با این حال نتایج بررسی تاکنون بیانگر این بوده که بنیاد اولیه شهر در دوره ساسانی و با نقشه‌ای نسبتاً مستطیل شکل و شبکه‌بندی داخلی شطرنجی شکل گرفته یا تأسیس شده است.

علمدارلو گفت: اطلاعات اولیه بررسی نشان می‌دهد که شهر داراکان در دو قسمت شمالی و جنوبی در دو طرف رودخانه شکل گرفته و آثار معماری از دوره‌های ساسانی و اسلامی و همچنین سه رشته قنات بر روی محوطه قابل مشاهده است.