اماکن دیدنی ایران

استقرار ۶۰۰ ناجی در سواحل مازندران برای جلوگیری از شنا


قاصدک 24

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران شنا در آب‌های ساحلی دریای خزر در این استان را به خاطر شرایط کرونایی ممنوع اعلام کرد و گفت که ۶۰۰ ناجی برای جلوگیری از ورود مسافران و مجاوران به آب از پنجشنبه هفته جاری در سواحل مستقر می‌شوند.

ایرنا: علی رجبی وندچالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرای طرح سالمسازی دریا و شنا در دریای مازندران را مشروط به تصویب سازوکارهای آن در ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و افزود که تاکنون ستاد تصمیمی برای راه اندازی طرح سالم سازی سواحل دریای خزر اتخاذ نکرده است.

وی توضیح داد : از آن جایی که گزارش های زیادی از حضور شهروندان بومی ، مسافران و گردشگران در سواحل و حتی شنا در دریای خزر وجود دارد، استانداری با هماهنگی نیروی انتظامی ، هلال احمر و هیات نجات غریق استان ، ۶۰۰ ناجی را با هدف جلوگیری از ورود شهروندان به آب دریا و شنا در سواحل مستقر می کند.

رجبی با تاکید بر این که ماموریت اصلی ناجیان غریق جلوگیری از ورود گردشگران به دریا است ، گفت : البته ماموریتشان هم موقت است و فقط در نیمه خرداد برای امداد و نجات مستقر می شوند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران به شهروندان بویژه مسافران هشدار داد تا ممنوعیت شنا در دریا را جدی بگیرند.

وی همچنین تاکید کرد که ارائه هرگونه خدمات در مجتمع‌های دولتی و خصوصی در سواحل دریای مازندران ممنوع است.

رجبی در عین حال بر لزوم رعایت نکات بهداشتی کرونا از سوی شهروندان در سواحل دریای خزرتاکید کرد و گفت: اگر شرایط پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری کروید ۱۹ در استان تداوم بیابد ، این که طرح سالم سازی دریا از اول تیر در سواحل دریای خزر راه بیفتد ،محتمل است.

وی توضیح داد : هم اکنون آمادگی واگذاری طرح دریا به متقاضیان بخش خصوصی و صدور مجوز برای فعالیت احتمالی وجود دارد. یعنی در صورت مصوبه ستاد ملی مقابله برای اجرای مشاغل پرخطر از جمله ساماندهی دریا ما آماده پذیرایی از مسافران و شناگران هستیم.

غرق پنج نفر در سواحل مازندرانی خزر 

مازندران حدود ۳۴۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام استانداری ۳۷۰ نقطه حادثه خیر در این محدوده شناسایی و برای جلوگیری از شنا با تابلوی “شنا ممنوع” و گماشتن ماموران انتظامی و ناجیان غریق نشانه گذاری شد ، اما همواره خطر غرق شدگی در سواحل دریای خزر بویژه در شرایط نامناسب آب و هوایی تهدید جدی علیه شهروندان در همه نقاط سواحل دریای خزر بدون حضور ناجیان است.

طبق گزارش رسمی پزشکی قانونی مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون پنج نفر در سواحل دریای خزر غرق شدند و نخسیتن آمار غرقی امسال در سواحل مازندران نوزدهم اردیبهشت مربوط به ۲ جوان غیربومی بود که با ورود به آب‌های ساحلی دریای خزر در محدوده شهرستان بابلسر غرق شده و جان باختند.

پارسال  ۴۵  نفر در آب های ساحلی دری مازندران غرق شدند که ۴۱ نفر مرد و چهار نفر زن بودند. همچنین  مرگ ناشی از غرق شدگی هشت نفر در خرداد ماه  ، ۹ نفر در تیر  ، ۱۴نفر در مرداد و ۱۴ نفر هم در شهریور ماه به ثبت رسیده بود.
براساس آمار پزشکی قانونیمازندران ،شهرستان‌های بابلسر با ۱۳ نفر ، نوشهر با هفت و چالوس با ۶ نفر بیشترین غرقی را داشتند در حالی که در آب های ساحلی دریای خزر در شهرستان های ساری ، جویبار  و میاندرود کسی غرق نشده بود.

طرح دریا همه ساله از ماه خرداد در حدود ۴۰۰ کیلومتر از سواحل خزری مازندران به اجرا گذاشته می شود. برنامه ریزی و نظارت بر این طرح ها با دستگاهه ای مختلف دولتی و عمومی شامل هلال احمر ، دانشگاه علوم پزشکی ، نیروی انتظامی ، فرمانداری ها و دیگر دستگاههای مرتبط است.

طرح ساماندهی دریا از سال ۹۲ با هدف کاهش مرگ و میر هنگام شنا در دریای خزر در مازندران به اجرا گذاشته شد و توانست در همان سال نخست آمار حدود ۲۰۰ نفر غرق شده هنگام شنا در تابستان سال ۹۱ را تا ۵۰ درصد کم کند. آمار قربانیان دریا تابستان سال ۹۸ هم به ۳۱ نفر رسید.