اماکن دیدنی ایران

۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

ایرنا: این طرح‌ها در شصت و نهمین برنامه افتتاحیه جهش تولید امروز (ششم خرداد) همزمان با افتتاح طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی در سراسر کشور با فرمان رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی در باغ اکبریه بیرجند که اثر جهانی است، حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان است که امروز همزمان با بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

حسن رمضانی افزود: این طرح‌ها با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی اجرا شد و با بهره‌برداری از آنها برای ۲۲۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا در حوزه میراث‌ فرهنگی استان خراسان جنوبی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شد که ثبت ۳۲ اثر از این استان در فهرست آثار ملی کشور و مرمت ۵۸ بنای تاریخی از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از جمله آثار شاخص مرمت‌شده به باغ جهانی اکبریه بیرجند با اعتبار پنج میلیارد ریال، باغ رحیم‌آباد بیرجند با اعتبار یک‌ میلیارد ریال، مرمت آسبادهای (آسیاب بادی) استان با اعتبار سه میلیارد ریال و مرمت قنات بلده با اعتبار سه میلیارد ریال اشاره کرد.

وی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی از جمله بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون و بشرویه با اعتبار هشت میلیارد ریال از تلاش‌های ارزشمند میراث فرهنگی در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

رمضانی از مرمت بافت خوسف با اعتبار ۲ میلیارد ریال و بافت بشرویه با اعتبار ۲ میلیارد ریال، بافت بیرجند با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و بافت تاریخی شهر تون فردوس با اعتبار ۲ میلیارد ریال خبر داد و افزود: ۱۰ خانه مشارکتی نیز با اعتبار پنج میلیارد ریال مرمت شد و در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر اماکن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی بیان کرد: یکی از بخش‌های فعال اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا است که در چارچوب وظایف و تعهدات محوله طی سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شی تاریخی را انجام داده است.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان امروز با دستور رییس جمهوری در استان‌های مختلف کشور افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی بود.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای جهانی خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.