اماکن دیدنی ایران

آشنایی با تنها روستای کهن‌سال زنده در ایران با ۳۰۰۰ سال قدمت

محمدابراهیم یوسفی، ایرانگرد و طبیعت‌گرد کشور، از تجربه متفاوت حضور در روستای میمند شهر بابک که در آثار ملی و جهانی به ثبت رسیده است، در برنامه تلویزیونی«سلام تهران» گفت.

این ایرانگرد، روستای میمند شهر بابک استان کرمان را چنین توصیف کرد: این روستا سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در 1384 جایزه ملیناپولی از دولت یونان را دریافت کرد. این جایزه تایید شده مجامع تاریخی و ‌طبیعی یونان است. 1394 هم در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یوسفی اشاره کرد: این روستا، تنها روستای کهن زنده است؛ باستان‌شناسان، قدمت این روستا را بیش از 3000 سال تخمین زده‌اند.

وی در پاسخ به این که سفر از تهران به میمند چگونه خواهد بود، گفت:  شهر بابک و این روستا در مسیر جاده ترانزیتی تهران ــ بندرعباس قرار دارد؛ از شهر بابک تا این روستا 40 کیلومتر جاده آسفالته است. از تهران تا این روستا 8 الی 9 ساعت راه است.

وی درباره بافت جمعیتی و سنی این روستا بیان کرد: هم پیر و هم جوان در این روستا ساکن هستند. روستا چند چشمه آب دارد و مردم آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

روستای کهن‌سال میمند

این طبیعتگرد در پاسخ به سؤالی درباره قیمت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اینطور گفت: این قیمت‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی تعیین می‌شود که عموما قیمت‌های مناسبی است؛ هزینه اقامت و خورد و خوراک برای هر نفر در روز حدود 250هزار تومان می‌شود. غذای محلی این منطقه بزقرمه است؛ از جاذبه‌های گردشگری این روستا مسجد و مدرسه و حمام تاریخی آن است مثلا قدمت مدرسه تاریخی آن به دوره قاجار برمی‌گردد؛ غار ایوب با بزرگترین دهانه غار در ایران، در این منطقه واقع شده است.

یوسفی گفت: متاسفانه تولید صنایع دستی این منطقه از جمله سبد بافی و نمدبافی و گلیم‌بافی که از قدیم بوده، تقریبا وجود ندارد، اما قالی بافی هنوز رونق دارد.