اماکن دیدنی ایران

بازی‌هایی پیشنهادی برای تعطیلات در خانه


قاصدک 24

بازی‌ها و سرگرمی‌های بومی یادگار روزهای نه چندان دوری است که هنوز تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی یا وجود نداشت و یا فراگیر نشده بودند، روزگاری که با چند تکه سنگ و پارچه و چند قطعه چوب ساعت‌ها بزرگ و کوچک سرگرم می‌شدند، سرگرمی‌های که آنقدر شیرین و جذاب بودند که خانواده‌ها به صورت مسابقه برگزار می‌کردند.

خانه نشینی دوران کرونایی فرصتی مناسب برای احیای این بازی‌ها و سرگرمی‌ها است تا هم با در خانه ماندن زنجیره انتقال بیماری کرونا قطع شود و هم اینکه تجربه‌ای شیرین و ماندگار از تعطیلات عید فطر باشد. در اینجا دو مورد از بازی‌های محلی زنجان را به شما معرفی می‌کنیم:

لال اویونی (لال بازی؛ پانتومیم)

شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کلمه‌ای را با توافق انتخاب می‌کنند. از میان‌گروه دوم، یک نفر انتخاب می‌شود و گروه اول این کلمه را فقط به او می‌گویند. این فرد باید با اجرای «اویون» (نمایش بدون کلام) به بقیه اعضای گروه خودش بفهماند که اعضای گروه اول چه کلمه‌ای انتخاب کرده بودند. بقیه افراد گروه می‌توانند صحبت کنند و سؤالاتی بپرسند، و کسی‌که نمایش را اجرا می‌کند می‌تواند با ایما و اشاره به آن‌ها جواب دهد. هر گروه مدت زمان خاصی (مثلاً سه دقیقه) فرصت دارد تا کلمه‌ی مورد نظر را بیابد. اگر موفق به پیداکردن کلمه بشوند در دور بعد، یک نفر از اعضای گروه اول باید همین نمایش را برای کلمه منتخب گروه دوم انجام دهد

گیزلَتدی (پنهان کردن)

ابتدا یکی از بازیکنان به عنوان اوستا، شیئی کوچک مانند مداد یا پاک‌کن و یا چیزی را که بتوان پنهانش کرد، به دیگران نشان می‌دهد تا همه ببینند. سپس یکی از بازیکنان، به‌عنوان جوینده انتخاب و به بیرون از اطاق می‌رود تا دیگران آن را پنهان کنند. آنگاه وارد اطاق شده و اقدام به جستجو می‌کند. دراین‌حال، اوستا ضمن نگاه‌کردن به ساعت با ایجاد صدای تق تق تق، با مداد (یا خودکار) روی یک سینی یا بشقاب، جوینده را به‌طرفش هدایت می‌کند به‌این صورت که با نزدیک شدنش به شیئ پنهان مخفی‌شده، صدای تق‌تق شدیدتر شنیده می‌شود و هرچه از آن فاصله می‌گیرد، صدای آن آرام و آرام‌تر می‌شود. چنانچه اگر تا پایان وقت مقرر (مثلاً: پنج دقیقه) جوینده بتواند آن را پیدا کند از سوی سایر بازیکنان تشویق و در دور بعدی، نقش اوستا را بازی خواهدکرد و بدین‌ترتیب همه‌ی بازیکنان، به نوبت بازی را انجام خواهند داد. در لحظات جستجو، سایر بازیکنان نبایستی با اشاره، جوینده را راهنمایی کنند وگرنه خود او و نفر جستجوگر، از اجرای بازی محروم خواهند شد.