اماکن دیدنی ایران

آیا برخی تورهای گردشگری مجوز سفر در استان‌های قرمز را دارند؟

ایرنا: در حالی که هنوز موج چهارم کرونا در ایران در تمام استان ها به پایان نرسیده  مسئولان وزارت بهداشت اخطار موج پنجم کرونا به دلیل ورود ویروس های جهش یافته را دادند. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز سفر در تعطیلات عید فطر (پنجشنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت)، سفر را ممنوع کرد. بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد بین همه استان‌ها با خودرو شخصی از ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۲ ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ممنوع است. طبق آخرین اعلام این ستاد، درحال حاضر ۴۶ شهر در کشور قرمز و ۲۶۳ شهر نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز زرد هستند.

با توجه به شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته در مناطق مختلفی از کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا، منع تردد را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای کنترل ویروس‌های جهش‌یافته در کشور می داند.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفته جریمه تردد در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است. برای شهرهای زرد که قبلا جریمه نداشتند، مصوب شد در این تعطیلات، ۵۰۰ هزار تومان جریمه درنظر گرفته شود. بنابراین تردد بین همه شهرها ممنوع است و اگر تخلفی صورت گیرد مشمول جریمه می‌شود.

در همین حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرده با توجه به اتصال شبکه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به برنامه «ماسک»، هیچ بیمار کرونایی نمی‌تواند با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر برود، چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و اگر مسافری قرنطینه خود را بشکند، برای او پیامک هشدار ارسال می‌شود.

حرمت الله رفیعی  رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز هیچ کدام از آژنس های مسافرتی دسترسی به اطلاعات مبتلایان کرونا را ندارند و فرد مبتلا می تواند بلیت هواپیما بگیرد و در سفر به هتل بروند.

وی گفت: که با وجود تصمیم ستاد ملی کرونا، هیچ نامه و بخشنامه‌ای در ارتباط با ممنوعیت سفر با تور به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ نشده است. بنابراین اجرای تور از طریق دفاتر رسمی فعلا مشمول ممنوعیت نمی‌شود.

این صحبت ها پیشتر این فرض را مطرح می کرد که گردشگری تنها با خودرو شخصی امکان پذیر نیست اما با گشتی در اینترنت و فضای مجازی شاهد تبلیغ تورهای مسافرتی هستیم که ادعا می کنند مجوز تردد برای خودروی شخصی مسافران را برای سفر به استان های شمالی اخذ می کنند.

پرسش خبرنگار ایرنا از این آژانس های مسافرتی در مورد چگونگی اخذ مجوز تردد بین استانی با خودورهای شخصی در دوره ممنوعیت سفر به نتیجه نرسید. مشخص نیست مدیران این آژانس های مسافرتی در صورتی که ادعای راستی را مطرح کرده باشند چگونه موفق به اخذ مجوز تردد به مناطق گردشگری هستند که در شهرهای قرمز کرونا قرار دارند.