اماکن دیدنی ایران

شناسایی بیش از پنج هزار اثر تاریخی در گیلان

ایرنا:ولی جهانی افزود : تنها ۴۵ اثر از این تعداد شامل؛ آثار منقول، غیرمنقول، میراث ناملموس و میراث طبیعی بوده که در سال گذشته به ثبت رسیده است.
وی اظهار داشت: ثبت میراث معنوی و فرهنگی استان با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته یکی از اولویت‌های این معاونت  بوده که در این راستا از میان ۱۱۰ پرونده که از سوی این معاونت به دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار فرهنگی کشور ارسال شد، تعداد ۴۵ اثر با توجه به اولویت‌بندی‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی ادامه داد: امسال تعیین حریم و ضوابط ۳۰ اثر تاریخی استان در دستور کار قرار گرفته است و با پایان مستندسازی‌ها بستر مناسبی برای مطالعه و پژوهش بر روی بناهای این مناطق فراهم می‌شود.
وی یادآور شد: در مجموع تا کنون ۲ هزار اثر تاریخی در گیلان مستند سازی شده و پرونده ۱۲۰ اثر برای ثبت ملی آماده سازی شده است.
جهانی افزود: این اقدام که از دوران نوسنگی تا معاصر را در بر گرفته در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و با کمک تعدادی از دانش آموختگان رشته‌های باستان‌شناسی و معماری نهایی شده است.
وی اظهار داشت: مجموعه آثاری که روند مستندسازی و تکمیل پرونده‌ آنها به انجام رسیده است، مربوط به محوطه‌ها، گورستان‌ها، بناهای تاریخی و مشاهیر است.
نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.