اخبار گردشگری, بوم گردی

دیهوک قدیم

وبگاه فرمانداری طبس درباره دیهوک می‌گوید:
«بخش دیهوک با وسعتی معادل ۲۳ هزار کیلومتر مربع و ۱۱هزار نفر با ۴۰ روستای دارای سکنه که از مجموع این روستاهای دارای شورای اسلامی ( اصفهک ، چیروک ، سرند، ماودر، پیکوه ، رضویه ، امیرآباد، امامزاده علی ، سعیدآباد، اسماعیل آباد ، دهنو ، زنوغان، عرب آباد، اسفندیار، مرغوب ، نای بند و زردگاه) و ۱۴ روستا دارای دهیاری می باشد (روستای سعیدآباد و امیرآباد فاقد دهیاری) و یک شهر (دیهوک) در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی طبس و ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است.
بخش دیهوک از شمال به شهرستان فردوس (خراسان جنوبی )، از جنوب به شهرستانهای راور وکوهبنان ( استان کرمان ) ،از شرق به شـهرستان بیرجنــد ( خراسان جنوبی ) و از طرف غرب به شهرستان طبس متصل و دارای دو دهستان به نام های دیهوک و کویـــر می باشد.
دیهوک دارای آب و هوای گرم و کویری بوده و بالاترین درجه حرارت سالیانه در ماههای تیر و مرداد ۴۸ درجه سانتیگراد و کمترین درجه حرارت در ماههای دی و بهمن ۱۰- درجه سانتیگراد می باشد.
بزرگترین معادن ذغالسنگ کشور در این بخش وجود دارد معادن زغالسنگ پروده ۱و۲و۳ ، شرکتهای نگین ، معدنجو ، تخت زیتون با حدود ۲۲۰۰ نفر نیروی کار و همچنین شرکت ماسه ریخته گری چیروک با ۴۶ نفر نیروی شاغل وتولید روزانه حدود ۱۵ تن ماسه ریخته گری در حال فعالیت هستند.
در این بخش اماکن زیارتی امامزاده زرگ ، امامزاده علی ، پیربنو و امامزاده شیخ احمد زنوغان وجود دارد.
آثار تاریخی این بخش شامل بافت تاریخی روستاهای اصفهک ، نای بند ، اسفندیار و پیکوه است و روستاهای نای بند ، اصفهک و سرند جزء روستاهای هدف گردشگری می باشد.
در حوزه کشاورزی و دامداری این بخش دارای ۵۱۲ هکتار سطح کشت محصولات زراعی و ۵۵۶ هکتار باغی بوده و ۶۲ رشته قنات ، ۲۲ دهانه چشمه و ۱۰ حلقه چاه موتور کشاورزی در آن فعال می باشد . اغلب محصولات کشاورزی شامل : سبزیجات ، محصولات باغی ، زعفران ، جو ، گندم است و تعداد ۲ واحد مرغداری صنعتی و ۴ واحد مجتمع دامداری (دوواحد شیری و دو واحد گوشتی ) در حال فعالیت می باشد.»
روستاي قدیم دیهوك در غرب شهر فعلی دیهوك و به فاصلۀ 730 متري آن قرار دارد و در ارتفاع 1372 متر از سطح دریا قرار گرفته است. دسترسی به بافت قدیم روستاي دیهوك از طریق محلۀ انتظامیه که در گذشته جزئی از محلههاي بافت قدیم روستا بوده و امروزه هم به همین نام مشهور است، پس از عبور از این محله و طی مسیري 500 متري به طرف شمال امکانپذیر است.
بافت قدیم روستاي دیهوك دورتادور یک کوه صخره‌ای ساخته شده که این کوه به صورت بیضی از شمال به جنوب امتداد دارد. این بافت با طول 470 و عرض 200 متر به فاصله 730 متري غرب بافت جدید شهر دیهوك قرار گرفته است.
بافت قدیم روستاي دیهوك در سال 1357 بر اثر زمین لرزه آسیب زیادي دیده است که دولت وقت با ساخت شهر جدید ساکنان را تشویق به نقل مکان به آنجا کرده و باعث متروک شدن بافت قدیم شده است.
این بافت در اثر زلزله، گذر زمان و نیز ویرانی‌های عمدی آسیب بسیاری دیده است اما هنوز زیبایی و شکوه خود را حفظ کرده است.
خوشبختانه چند سالی است که برخی از ساکنان دیهوک اقدام به بازسازی بخش کوچکی از آن بافت و تبدیل آنها به افامتگاه‌های بومگردی کرده‌اند که بهترین و زیباترین نمونه آن اقامتگاه «چپیله» است.