اماکن دیدنی ایران

کارزار کرمانی‌ها برای نجات بافت تاریخی‌شان

ایسنا: این کارزار مردمی که در طول کمتر از یک هفته گذشته تا کنون بیش از هزار نفر آن را امضا کرده‌اند، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی – رییس قوه قضائیه -، علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – و محمدباقر قالیباف – رییس مجلس شورای اسلامی – نوشته شده و درخواست کرده تا به تخلفات انجام‌شده در بافت تاریخی کرمان رسیدگی و براساس قوانین با آن‌ها برخورد شود. همچنین از ادامه تخریب و نابودی میراث فرهنگی و گردشگری کرمان جلوگیری شود.

در این نامه آمده است: «بافت تاریخی کرمان در دهه‌های اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته است. تنها قسمت باقی‌مانده از بافت تاریخی این شهر، راسته بازارها و مجموعه‌های تاریخی موجود در بازار است. متأسفانه همین تک‌بناهای باقی‌مانده از بافت تاریخی شهر کرمان هم در سال‌های اخیر مورد هجوم پروژه‌های عظیم پاساژسازی (سیتی‌سنترها) قرار گرفته‌اند.

یکی از این پروژه‌ها مجتمع «…» است که مساحتی بسیار زیاد دارد و روی منطقه گودال خشت‌مال‌ها در حریم کاروانسراها و مجموعه‌های تاریخی بازار – که ثبت ملی هم شده‌اند – در حال ساخت‌وساز است.

لازم به ذکر است همه کاروانسراها، راسته‌های بازار و مجموعه‌های تاریخی در کنار هم، لایق قرار گرفتن در فهرست آثار ثبت جهانی هستند و پرونده‌ای تحت عنوان ساختار تاریخی و فرهنگی شهر کرمان در سال۱۳۸۶ در فهرست موقت آثار جهانی قرار گرفت.

طبق قوانین متعدد میراث فرهنگی در خصوص رعایت حریم آثار و خصوصا بر اساس قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب مجلس شورای اسلامی در ۱۲ تیر ۱۳۹۸  که به صراحت این تخلفات را مطرح کرده، باز هم چنین پروژه‌ای در حال انجام است و به سرعت پیش می‌رود.

در سال گذشته اداره میراث فرهنگی استان کرمان از تخلفات پروژه شکایت کرد و متأسفانه دادگستری کرمان در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به نفع سیتی‌سنتر و ادامه پروژه رأی داد و بعد از آن تاریخ، روند اجرای پروژه تسریع شده است.

گودبرداری و حرکت ماشین‌آلات سنگین که لرزش‌های بسیار به همراه دارد در هفته‌های گذشته باعث آسیب‌های جدی به بازار، مجموعه‌های اطراف، کاروانسراها و تیمچه‌ها شده و قسمتی از کاروانسرای کوزه‌گران هم تخریب شده است (این پروژه قبلا هم باعث آسیب‌های جدی به مجموعه بازار و میدان ارگ شده بود) و همه این تخریب‌ها خلاف قوانین موجود است.

احداث این ساختمان‌های عظیم و ویرانگر در مجاورت بازار تاریخی مشکلات و عوارض ترافیکی را هم به وجود خواهد آورد و پارکینگ موجود در این ساختمان‌ها نه تنها مشکلات ترافیکی منطقه را کمتر نمی‌کند بلکه این مشکلات را افزایش خواهد داد.

در مجموع علاوه بر آسیب‌های کالبدی و منظری، این پروژه آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی، اقتصادی و محیطی زیادی به مجموعه‌ها و بازار تاریخی شهر کرمان وارد خواهد کرد؛ همان‌طور که قبلاً هم با خیابان‌کشی‌ها، تعداد کثیری از بناهای باارزش تاریخی تخریب شدند و ساخت بدنه‌های تجاری پرتراکم بر پوسته‌های خیابان‌ها، باعث از رونق افتادن قسمتی از بازار شده است.

لازم بود چنین ساختمان‌های عظیمی در مکان مناسب اجرا شوند و شهر با طرح‌های سنجیده و مکان‌یابی صحیح آن‌ها توسعه پیدا کند و بازار تاریخی هم با عملکردهای حیات‌بخش و حفاظتی رونق دوباره بگیرد، نه این‌که با ساخت‌وسازهای نابجا باعث تخریب و از رونق افتادن بیش از پیش آن‌ها شوند.

از شما تقاضا داریم به تخلفات پروژه مذکور رسیدگی و براساس قوانین موجود با پروژه برخورد شود و هر چه سریع‌تر از ادامه تخریب و نابودی میراث فرهنگی و گردشگری کرمان جلوگیری شود.»

این کارزار از ۲۲ فروردین راه افتاده و قرار است لینک آن تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای امضای افرادی که موافق این درخواست هستند، باز باشد.