اماکن دیدنی ایران

سیستم رانش قطار‌های پرسرعت در آینده بومی سازی می‌شود


قاصدک 24

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور از بومی سازی سیستم رانش قطار‌های پرسرعت در آینده خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موفق آمیز بودن پروژه قطار ملی مترو اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از ۷ سال گذشته با توجه به مسائل زیست محیطی و ترافیک شهری و توسعه‌هایی که در کلانشهر‌ها ایجاد شده بود نیاز کشور را به بحث مترو جدی گرفته بود.

او افزود: جهاد دانشگاهی بعد از مشاهده نیاز کشور به مترو تمام سعی خود را برای بهره گیری از فناوری‌های لازم در تولید قطار ملی به منظور استفاده از آن بکار گرفت.

پورعابدی تصریح کرد: چند طرح با ظرفیت‌های کوچک برای تحقق این امر در دستور کار قرار گرفت که یکی از آن طرح ملی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که توانستیم به این دانش و فناوری به راه اندازی قطار ملی در کشور دست یابیم.

او با بیان اینکه از تیرماه سال ۹۸ کنسرسیومی با همت معاونت علمی و فناوری به همراه واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش بنیان تشکیل شد، تاکید کرد: هدف از این کنسرسیوم این بود که در یک مدت ۱۸ ماهه بتوانیم یک رام قطار ۷ واگنه مترو را تولید کنیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور اضافه کرد: این فناوری که هم اکنون در داخل کشور تولید شده حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد آن بومی شده و در تلاش هستیم تا سطح داخلی سازی آن را به سطح ۸۰ درصد برسانیم.

پورعابدی با بیان اینکه قسمت رانش جزء پیچیده‌ترین فناوری‌های موجود در قطار ملی مترو است، تاکید کرد: تمامی بحث‌های کنترل، تغذیه، حرکت قطار، ایستادن قطار و جزئیات سخت افزاری و نرم افزاری و ارتباطات کنترلی که باید صورت بگیرد با عنوان مغز و سیستم اعصاب قلمداد می‌شود و تحقق آن بر عهده جهاد دانشگاهی است که توانسته با استفاده از فناوری و تلاش‌هایی که در گذشته به دست آورده بود آن را با مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه به انجام برساند.

او گفت: یکی از وظایف اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز کشور است که ما به عنوان یک نهاد پژوهش و فناوری وظیفه شناسایی چالش‌های موجود را در سطح جامعه داریم و باید بتوانیم راه حل‌هایی را برای حل آن‌ها مانند تولید فناوری در داخل کشور، انتقال فناوری از بهترین‌های خارجی به داخل کشور و بعد توسعه آن‌ها ار طریق خودمان ارائه دهیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور تاکید کرد: عمده کار ما بحث تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای است که بتواند مسائل، مشکلات و چالش‌های موجود در کشور را رفع کند بنابراین سعی کرده ایم در زمینه‌های مختلف موضوع شناسی و مسئله شناسی‌ها را انجام دهیم که بحث حمل و نقل ریلی و مترو هم یکی از آن موارد بوده است.

پورعابدی درباره برنامه‌های آینده جهاد دانشگاهی گفت: در آینده قصد داریم که سیستم رانش برای قطار‌های پرسرعت و قطار‌های بین شهری را ایجاد کنیم، همچنین جهاد دانشگاهی در بحث صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت‌های زیادی را در دست اقدام دارد.

او اضافه کرد: سعی کرده ایم با توان و بضاعت خود در بحث‌های کشاورزی، علوم انسانی و علوم اجتماعی برخی از موضوعات و مشکلات موجود در سطح کشور را رفع کنیم تا از این طریق کمکی به سیستم اجرایی کشور کرده باشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور افزود: با توجه به توان داخلی جهاد دانشگاهی، نیرو‌های متخصص و شرکت‌های دانش بنیان جهاد دانشگاهی باید حداکثر نیرو‌های خود را در جهت رفع مشکلات کشور بکار بگیریم.

پورعابدی درباره تاثیر تحریم‌ها بر عقب ماندگی رفع نیاز‌های کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بیش از ۴۰ سالی است که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند و تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز باعث شده تا نگاه مسئولان به توانایی داخلی و فناوری بومی و استفاده از متخصصان داخلی بیشتر شود، البته تحریم‌ها برای جهاد دانشگاهی که به عنوان سازمان فناوری فعالیت می‌کند مشکلاتی را ایجاد کرده است و دسترسی و ارتباطات را برای رفع نیاز‌ها و تجهیزات اولیه با کشور‌های خارجی با مشکل مواجه کرده و هزینه‌های دستیابی آن‌ها را افزایش داده است.

او گفت: تحریم‌ها باعث شد تا رجوع بیشتری از سیستم اجرایی کشور به ما شود و این عامل یک زمینه و توانمندی بیشتری را ایجاد کرده است و امیدواریم که با رفع تحریم‌ها همه رویکردمان به خارج نباشد و دوباره از توانمندی داخلی، فناوری‌های بومی و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و به فکر وابستگی به کشور‌های خارجی نباشیم.