اخبار گردشگری

مسجد جامع قائن

اگر مسیر تو را با خود همراهی داد و به قائن برد فقط کافی است از خیابان جلوی مسجد گذر کنی از همان دورها که دیواره های مسجد را دیدی، خود مسجد می آید و تو را ساحرانه به درون می کشد. نمی دانم معمار بنا است که هنر کرده یا این هنر تمام مردان و زنان و کودکان و رهگذران قرن ها هستند که دستت را می گیرند و می کشند به داخل صحن مسجد.

مسجد تک ایوانی است و تاریخ مشخص آن تا به امروز به دوره تیموری باز می گردد. ایوان و صحن با شکوه است. قرمزی تزیینات ایوان، بلند و بالا از همان ابتدا چشم را می گیرد می برد با خود به میانه دست و بال استاد کاران تیموری که نشسته اند و کمر همت بسته اند به عرضه هنر ایرانی و باید گفت با گذشت قرن ها دست و بال صنعت گر و صاحب اثر را باید بوسید چنانکه بقایای اثر هنوز هم بسیار زیبا است.

امروز با گذشت 1100 سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قاین میباشد . مسجدجامع قاین (ذوالقبلتین) اولین اثر تاریخی به ثبت رسیده در خراسان جنوبی است که شاهکار اصیل ایرانی اسلامی محسوب میشود. این بنای دوره تیموریان و با تزیینات مختص خود میتواند، نشانگر هنر منطقه جنوب خراسان باشد.

از زیبایی های صحن و ایوان اگر سر بچرخانی، بانوان سالخورده و کودکان قائنی را می توان دید. مادران سالخورده ای که بوی گذر زندگی می دهند. لباس ها و منش و لهجه اشان تو را به یاد مادران ایرانی با تمام معنایش می اندازد. همان طور آهسته حرف می زنند و نیمی از کلامشان به فرزندانشان باز می گردد و نیمی دیگر دعای خیر بدرقه ات می کنند. البته که شنیدن این جملات با لهجه شیرین قاینی، حظی دیگر دارد. به هر حال اینجا قاین است، اگر گذر زندگی تو را به سویش کشید بدان که قصه امروز و دیروز و قرن ها و هزاره ها تو را به درون خود کشیده پس خوب گوش بسپار.