اماکن دیدنی ایران

نگفتیم پول مسافر را برنگردانند

ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی چهارم اسفندماه ۹۹ در بخشنامه‌ای به مدیران دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ کرد: «پیرو صحبت‌های معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با توجه به شرایط ویژه کرونا و احتمالات لغو سفر به جهت جلوگیری از هرگونه شکایت مسافران، مقتضی است در قرارداد گشت‌ها بندی مبنی بر این‌که در صورت لغو سفر به دلایل شرایط کرونا، هزینه پرداختی مسافران عودت نخواهد شد، اضافه شود.»

مصطفی مرزبان در این بخشنامه متذکر شده که این موضوع فقط مخصوص شرایط ویژه کرونا است.

این بخشنامه ضمیمه با بخشنامه ششم اسفندماه سال گذشتۀ معاونت گردشگری درباره «لغو سفر بدون کسر جریمه» بین دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری دست به دست شده و نگرانی‌هایی را از بابت انصراف مسافران ایجاد کرده است. به‌ویژه آن که ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز درباره سفرهای نوروزی تصمیم نگرفته و از مردم درخواست کرده فعلا بلیت رزرو نکنند.

حتی حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ـ به آن بخشنامه واکنش نشان داده و ایرادهایی را به آن وارد می‌کند و درباره محتوای آن که باعث نگرانی در بین آژانس‌ها شده است، به ایسنا می‌گوید: چنین بخشنامه‌ای به نفع صنعت گردشگری نیست، ضمن این‌که مسافر را می‌ترساند و از خرید بلیت و تور و سایر خدمات گریزان و منصرف می‌کند، چون صراحتا اعلام شده اگر سفر کنسل شود هیچ پولی برگردانده نمی‌شود. از طرفی، راه را برای سودجویان باز می‌گذارد، چون این اجازه قانونی به آن‌ها داده می‌شود که پول مسافر را نگه دارند.

بخشنامه گردشگری

اما ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ صدور چنین بخشنامه‌ای را تکذیب می‌کند و می‌گوید: بخشنامه‌ای از سوی معاونت گردشگری و ادارات کل استانی به دفاتر مسافرتی با این مضمون که اگر مسافری تور و یا بلیتی خریداری کرد و به دلیل شرایط حاد کرونا ممنوعیتی اعمال و سفرها لغو شد، پول مسافر عودت نشود، صادر نشده است.

او این توضیح را اضافه می‌کند که تنها یکی از استان‌ها چنین بخشنامه‌ای را صادر کرده بود که فورا از سوی ما ابطال شد و چنین خبری که بخشنامه سراسری ابلاغ شده، صحت ندارد.

معاون گردشگری که سال گذشته بخشنامه‌ بحث‌برانگیزی را برای لغو سفر در شرایط کرونا صادر کرده بود، با توجه به تصمیم‌های ناپایدار در ارتباط با سفر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و حجم زیاد شکایت‌ها از بابت پس ندادن هزینه سفرهای لغوشده در نوروز ۹۹، به تازگی در سخنانی گفته است: «دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیاست گردشگری تا سه ماه بعد می‌توانند خدمات‌شان را تضمین کنند.» به نظر می‌رسد بخشنامه جدید بیشتر روی ضمانت‌های زمانی سفر متمرکز باشد.