اماکن دیدنی ایران

سفر برویم یا نرویم؟/امسال هزینه رزرو  هتل در صورت لغو برگردانده نمی‌شود

ایرنا: خبرنگار گردشگری که روز و شب در حال پیگیری و خواندن اخبار مربوط سفر در نوروز ۱۴۰۰ هست هنوز نمی‌داند امسال می توان به سفر رفت یا نه؟ چه برسد به مردم. دولت به دلیل آسیب های  چند هزار میلیارد تومانی صنایع گردشگری در این مدت، موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا را برای انجام سفر البته مشروط را گرفت؛ اما اخبار ناشی از شیوع افزایش شیوع کرونا در ایران می تواند خبر ناراحت کننده ای برای سفرهای نوروز باشد.

مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حالی با توجه به شرایط کنونی سفرهای نوروز را منتفی اعلام کردند و از مردم خواستند برای نوروز سفر نکنند که رزرو هتل و پرواز هواپیما امکان پذیر است.

حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هواپیمایی و جهان گردی با اشاره به شیوع کرونا از سال گذشته گفت: در سال پیش بخشنامه از سوی معاونت گردشکری صادر شد مبنی بر این که  باید مبالغ که از سوی مردم به تاسیسات گردشگری و آژانس های مسافرتی و گردشگری به منظور رزرو  پرداخت شده بود، بدون کسر هزینه ای باز گردانده شود.

وی گفت: در آن زمان  بسیاری آژانس ها هزینه های مختلفی همچون اخذ ویزا و خرید بلیط هواپیما یا رزرو هزینه هتل های خارجی را پرداخت کرده بودند؛ که آنها (خارجی ها) حاضر به بازپرداخت آن نبودند و در نتیجه مجبور به پرداخت ضرر گزافی شدند.

رفیعی ادامه داد: امسال نیز بخشنامه ای منتشر شده مبنی بر این که امکان بازگشت هزینه مسافران در صورت ممنوعیت سفر در دوره  شیوع کرونا وجود ندارد و مسافران باید این خسارات خودشان بدهند.

نیازمند تصمیمی واحد و منطقی برای مسافرت های ایام عید هستیم و این شرایط نامشخص سبب ضرر بیشتر حتی به نسبت سال های گذشته  به گردشگری کشور می شود.

رفیعی اجرایی شدن دو مدل مورد نظر معاونت گردشگری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درسفرهای هوشمند که مشخص می شود مسافر از چه مسیری و در کجا اقامت می کند این روش می تواند برای گردشکری مفید باشد ولی به نظر نمی رسد اجرا شود.

وی اضافه کرد: سفرهای انفرادی و بدون در نظر گرفتن اقامتگاه های مطمئن از یکسو به ضرر گردشگری و از سوی دیگر به انتشار بیشتر ویروس کرونا منجر می  شود.

امسال هزینه رزرو  هتل در صورت لغو برگردانده نمی‌شود

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل داران کشور با بیان این که هنوز وزارت بهداشت سفر را ممنوع اعلام نکرده است، گفت: مردم حدود یک سال است که سفر نرفتند و برخی افراد در هر شرایطی به سفر می روند. قطعا ممنوعیت سفر و تعطیل کردن هتل ها ممکن و صلاح نیست.

زیرا در آن شرایط اقامتگاه های که نظارتی بروی آنها نیست شروع به فعالیت می کنند و چون نظارتی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی ندارند ممکن است مکانی برای انتشار بیشتر ویروس کرونا شود.

حمزه زاده با بیان این که کمک و تسهیلات دولت نتوانست مشکلی از هتل داران رفع کند، اضافه کرد:  صاحبان هتل در دوره شیوع کرونا  حدود ۵۰ میلیارد تومان ضرر کردند.

وی با اشاره به بازپرداخت هزینه رزرو هتل از سوی هتل داران گفت: سال گذشته بر اساس بخش نامه هتل داران مجبور شدند هزینه لغو رزرو را بدون کسر مبلغی به مسافران پس دهند که ضرر زیادی بر آنها بود زیرا بسیاری هتل داران این مبالغ را هزینه حقوق کارمندان یا بازسازی و دیگر خرج های هتل کرده بودند و مجبور شدند برای بازپرداخت آن زیر قرض بروند.

حمزه زاده افزود: امسال مانند سال گذشته نخواهد بود و در صورت کنسلی ها، هزینه مبلغی به مسافران بازپرداخت نخواهد شد. هزینه لغو یا کنسلی هتل ها مطابق دستورالعملی خواهد بود که سال ها قبل تدوین و اجرا می شد.