اخبار گردشگری

توسعه گردشگری دریایی اولویت وزارت میراث فرهنگی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسعه اکوتوریسم و طبیعت گردی را محصول تلاش ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست و گفت: توسعه گردشگری دریایی در اولویت ماموریت های این وزارتخانه قرار گرفته است.

به گزارش دنیای سفر به نقل از میراث آریا، علی اصغر مونسان روز یکشنبه در آیین امضای تفاهم نامه مشترک میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه وشهرسازی ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه به پیشبرد ماموریت های دو وزارتخانه در حوزه دریایی و ساحلی کمک کند.

مونسان با بیان این که در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقاط تلاقی زیادی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، افزود: به طور حتم کمک های وزارت راه و شهرسازی می تواند به انجام هر چه بهتر ماموریت ها در این سه حوزه کمک کند. در گذشته همکاری های خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در آینده بیشتر شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری و خروج از گردشگری تک محصولی را از جمله اهداف مورد پیگیری در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: در گذشته بیشتر گردشگری تاریخی و فرهنگی مورد توجه بود و با قاطعیت می توان گردشگری اکوتوریسم و طبیعت گردی را محصول تلاش ها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.

او تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های طبیعی کشور را در کنار ظرفیت های تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار دادیم که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت و موجب ایجاد حجم بالای اشتغال در سراسر کشور و ایجاد نشاط در مناطق محروم شد.

افزایش تجهیزات دریایی تفریحی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد

مونسان به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری کشاورزی و معدن اشاره کرد و گفت: این تنوع بخشی در گردشگری از دغدغه های اصلی و اولویت هایی بود که تحقق پیدا کرده و با توجه به ظرفیت بی نظیر کشور در حوزه گردشگری دریا نیز توسعه آن در اولویت ماموریت های وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت افزایش تجهیزات دریایی تفریحی، بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است. با توجه به ظرفیت های دریایی در شمال و جنوب کشور همچنین امکانات خوبی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، می توان موضوع تجهیزات دریایی تفریحی را به طور جدی پیگیری و مورد توجه قرار داد.

راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر

مونسان راه اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر را از دیگر نکات با اهمیت در توسعه گردشگری دریایی دانست و افزود: آمادگی داریم که بسته هایی را هم برای اقامت های شبانه و هم ترددهای روزانه تعریف کنیم. اگر بتوانیم این خطوط را راه اندازی و شناوری های مورد نیاز را تامین کنیم علاوه بر موضوع گردشگری بر کاهش ترافیکی شهرها در ایام پیک کمک زیادی می شود.

وزیر میراث فرهنگی به برنامه های حمایتی از ساخت هتل های دریایی در شمال و جنوب و آمدن (کشتی) کروزهای بین المللی اشاره کرد و گفت: این برنامه ها می تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد و موجب جلوگیری خروج ارز از کشور شود.

ضرورت حفظ هنر لنج سازی

مونسان مغفول نماندن هنر لنج سازی را نیز به عنوان یکی از دغدغه های وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: هنر لنج سازی در سطح ملی ثبت شده است و این نگرانی وجود دارد که مصوبه دولت درباره نوسازی ناوگان دریایی موجب از بین رفتن هنر لنج سازی شود. از این هنر و میراث ملی باید پشتیبانی شود و اگر نیاز به اصلاحی در آیین نامه است این کار صورت گیرد.

مونسان ابراز امیدواری کرد که با این توافقنامه و همکاری دو وزارتخانه شاهد رونق و توسعه گردشگری دریایی در کشور باشیم و استفاده از سواحل به عنوان یکی از جذاب ترین بخش های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

صنعت لنج سازی نباید از مدار خارج شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی نیز با بیان اینکه زمینه برای استفاده سازماندهی شده مردم از ظرفیت دریا و سواحل مهیا نشده است، افزود: مردم می توانند با رعایت شئونات از موهبت دریا و زیبایی های طبیعی استفاده دل چسبی داشته باشند. ما زیرساخت ها را به گونه ای فراهم نکردیم که این شرایط مهیا شود.

وزیر راه و شهرسازی کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم را به عنوان اولویت های وزارت راه و شهرسازی در این دوره نام برد و افزود: نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و بنادر گردشگری همچنین استفاده از ظرفیت دریا هم در اشتغال زایی و هم تفریحی آماده کرده ایم. داشتن یک برنامه مدون و سازمان یافته برای پیشرفت و توسعه سواحل و استفاده از تفریحات دریایی موضوعی است که در این مقطع مورد توجه ما قرار دارد.

او با اشاره به اهمیت برنامه مدون برای توسعه سواحل و استفاده از دریا، افزود: در این راستا باید انضباط همراه با مسئولیت وجود داشته باشد و گردشگری دریایی به یک جریان پایدار منجر شود. با سازوکارهایی مورد نیاز باید مسافرت دریایی به عنوان یک وسیله ایمن و پابرجا مورد توجه قرار بگیرد و همواره سفر دریایی برقرار باشد.

اسلامی با اشاره به دستور کار قرار گرفتن طرح نوسازی ناوگان دریایی برای ارتقای وضعیت کشتی ها و شناورهای کوچک، بیان کرد:مصوبه این موضوع دو ماه قبل در هیئت دولت مطرح شد، اما نباید با تبدیل شناورهای چوبی به فلزی صنعت لنج سازی از مدار خارج شود. این هنر که یک سبقه تاریخی دارد باید در یک چاچوب و الگوی جدید تعریف شود و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی، کنترل و سامان دهی رفت وآمد شناورهای بدون مجوز و شناسنامه، ایجاد مارینا، ایجاد و سامان دهی محیط ها و پلاژهای ویژه بر اساس الگوهای سازمان بنادر، طرح جامع پیوند شهر و بندر، را از جمله رویکردهای دارای اولویت سازمان بنادر و دریانوردی نام برد و ابراز امیدواری کرد با این اقدامت اقتصاد دریا و اشتغال دریا رونق بگیرد.

اولین اجلاس وزیران گردشگری پنج کشور ساحلی خزر در استان گلستان برگزار می شود

ولی تیموری معاون گردشگری کشور در این مراسم به گستردگی همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در ایجاد و احداث زیرساخت ها ارتباط تنگاتنگی بین این دو وزارتخانه وجود دارد. ماموریت ها و خدمات یکی است و آن رضایت مسافران و گردشگران است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت تنوع بخشی به محصولات گردشگری افزود: خارج شدن از تک محصولی بودن گردشگری همواره مورد تاکید دکتر مونسان بوده است بر همین اساس در حوزه گردشگری دریایی برنامه ریزی ها، راهکارها و آسیب شناسی ها انجام شده و کمیته ای در این ارتباط شکل گرفته است. در گذشته صرفا روی گردشگری تاریخی و فرهنگی و نقاط خاصی برای گردشگران ورودی تمرکز شده بود و گردشگری دریایی که یکی از ظرفیت های مهم کشور است مغفول مانده بود.

تیموری با اشاره به برنامه هفتم و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ارتقای ظرفیت گردشگری دریایی بیان کرد: کمیته فنی مشترکی در این راستا تشکیل شده است و شیوه نامه، نحوه صدور مجوزهای گردشگری دریایی، آموزش،تبادل تجربه، مجوز ساخت و سازها از جمله اهداف تعریف شده برای این کمیته است.

تیموری همچنین به محول شدن محوریت همکاری های گردشگری پنج کشور ساحلی دریای خزر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در حال نهایی کردن توافقنامه مشترک با وزارت امور خارجه هستیم. قرار است اولین اجلاس وزرای گرشگری این پنج کشور ساحلی در استان گلستان برگزار شود.

معاون گردشگری در پایان یادآور شد: اگر هماهنگ و با اتکا با ظرفیت های موجود حرکت کنیم در بعد بین المللی هم می توانیم موفق عمل کنیم.

۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی نشانه ظرفیت بالای گردشگری دریایی است

محمد راستاد هم در این مراسم با ابراز امیدواری که امضای این تفاهمنامه به تقویت گردشگری دریایی منتهی شود، افزود: داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور نشانگر ظرفیت بالای کشور در حوزه گردشگری طبیعی دریایی است. امیدواریم که با همکاری های دو طرفه در زیرساخت ها، تجهیزات و امکانات گردشگری دریایی کمبودی دراین حوزه نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت مسافری دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور را ۲۴.۸میلیون نفر در سال عنوان کرد و گفت: بر اساس اهداف و توسعه هایی که در حال انجام است این میزان در سال آینده به ۲۵میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حال حاضر ۵۷ کشتی مسافربری با ۷۵۰۰ صندلی در کشور فعالیت دارد و عمدتا در مسیر بندرعباس به جزیره قشم تردد دارند.

راستاد همچنین به برخی دیگر از ظرفیت ها و اقدامات انجام شده اشاره و ابراز امیدواری کرد به واسطه تفاهم نامه مشترک دو وزارتخانه و تعاملی که شکل می گیرد کشور در حوزه گردشگری دریایی کاستی نداشته باشد.

آیین امضای تفاهم نامه مشترک میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی روز یکشنبه دهم اسفندماه ۹۹ در سالن فجر وزارتخانه میراث فرهنگی برگزار شد.

توسعه فعالیت‏ های گردشگری ساحلی و دریایی در قالب طرح‏ ها و برنامه ‏های سازگار با محیط زیست، ایجاد زمینه های لازم برای همکاری و تبادل دانش و اطلاعات و نیز کمک به تولید محتوا به منظور توسعه منابع گردشگری ساحلی و دریایی کشور و همکاری در راستای ارتقای فرهنگ استفاده گردشگری از دریا به عنوان ابزاری برای افزایش نشاط اجتماعی، تنوع بخشی به درآمد ساحل نشینان و معرفی ظرفیت ‏های بالقوه و بالفعل دریا از موضوعات این تفاهم نامه است.

در این مراسم که علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ولی تیموری معاون گردشگری و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مسائل مربوط به همکاری های دو جانبه در راستای تحقق اهداف سند راهبردی توسعه گردشگری و توسعه فعالیت های گردشگری ساحلی و دریایی مطرح شد.