اماکن دیدنی ایران

کشف راز «مونالیزای مصر باستان»

ایسنا: لایوساینس، حدود پنج‌هزار سال پیش یک هنرمند تصویری از چند غاز را با جزئیات خارق‌العاده در مقبره یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مصر باستان نقاشی کرد. نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد این نقاشی که از آن به عنوان «مونالیزای مصر باستان» یاد می‌شود نوع منقرض‌شده‌ای از غاز را به تصویر می‌کشد که پیش‌تر دیده نشده بود.

این نقاشی که ۴۶۰۰ سال قدمت دارد و با نام «غازهای میدوم» شناخته می‌شود در حوالی سال ۱۸۰۰ در مقبره بالاترین مقام دربار یکی از فرعون‌های مصر کشف شد. این مقبره در «میدوم» یک محوطه باستان‌شناسی در مصر قرار دارد.

به گفته «آنتونی رومیلیو» یکی از محققان دانشگاه کوئینزلند، این نقاشی واضح که به عنوان «مونالیزای مصر» شناخته می‌شود و زمانی بخشی از یک تابلو عظیم بوده است، مردی را نیز به تصویر می‌کشد که درحال به دام انداختن این غازها برای هدیه دادن آن‌ها به مقبره است، با این حال تاکنون هیچ‌کس متوجه این موضوع نشده که غازهای این نقاشی از گونه‌های شناخته‌نشده هستند.

سال گذشته وقتی «رومیلیو» مشغول بررسی این نقاشی در موزه آثار تاریخی مصری قاهره بود یکی از این غازها توجه او را جلب کرد و دریافت طرح و رنگ‌های این پرنده بسیار متفاوت از غازهای امروزی هستند.

«رومیلیو» برای انجام این تحقیقات، سه غاز را که در این نقاشی بودند مورد بررسی قرار داد و دریافت یک مورد از این غازها با هیچ‌یک از پرنده‌های امروزی تطابق ندارد.

این غاز مرموز بیشترین شباهت را به غاز سینه‌سرخ دارد با این حال تفاوت‌های اساسی در الگوهای رنگی صورت و بدن این دو نوع غاز وجود دارد.

از سوی دیگر به دلیل این‌که دو مورد دیگر از پرنده‌های این نقاشی با گونه‌های شناخته‌شده تطابق دارند نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که این غاز سوم واقعا یک گونه منقرض‌شده است، شاید هم به درستی نقاشی نشده و یا شاید نقاش ناشناس این اثر از تخیلاتش برای به تصویر کشیدن این غاز استفاده کرده است.

هیچ استخوانی از غازهای سینه‌سرخ مدرن در محوطه‌های باستان‌شناسی مصر کشف نشده است، اما استخوان‌های یک پرنده شناخته‌نشده مشابه این پرنده سینه‌سرخ در «کرت» کشف شده است.

مصر زمانی که از چمنزارها، دریاچه و جنگل‌ها پوشیده بود زیستگاه انواع مختلفی از حیوانات بود. به گفته «رومیلیو» بسیاری از گونه‌های باستانی که اکنون منقرض شده‌اند برای تزئین بر روی دیوارهای معبدها و مقبره‌های مصر نقاشی شده‌اند.