اماکن دیدنی ایران

دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری شد

ایسنا: با پیگیری مستمر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کمیسیون تلفیق مهر تایید بر اهمیت این زنجیره در صنعت گردشگری و لزوم حمایت دولت در پوشش بیمه سفرای فرهنگی کشور گذاشت.

مسئله بیمه مهمترین خواسته صنفی این قشر محسوب می شد که ادوار دولت کمتر مورد توجه قرار داد بود تا بالاخره مجلس آستینی برای این حوزه بالا زد.

دکتر «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که راهنمایان گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری هستند، اظهار می‌کند: این سفیران فرهنگی همواره وظیفه خطیر تصویرسازی صحیح کشور در ابعاد سیاسی، فرهنگی و مذهبی را به عهده داشته و در صف مقدم مبارزه با ایران هراسی قرار دارند.

وی با اشاره به این که نیروی انسانی مجرب از ثروت‌های کلان کشور است، می‌گوید: این قشر در ارزآوری و توزیع یکنواخت سفر به استان‌های مختلف کشور نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. از سوی دیگر به واسطه ارتباط مستقیم با گردشگران اعم از داخلی و خارجی و حضور در اماکن تاریخی و طبیعی کشور نقش به سزایی در تامین امنیت و استفاده پایدار از منابع کشور دارند.

این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و ضرورت حفظ نیروی متخصص این صنعت به خصوص در دوران کرونا، تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت و پوشش بیمه اقشار آسیب دیده و پیگیری مستمر کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، نمایندگان مردم در کمیسیون تلفیق، بیمه راهنمایان گردشگری را به عنوان اقشار خاص مورد بررسی قرار داده و در تبصره ۱۴ ردیف ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ ثبت کردند.

«سیدمحسن حاجی سعید» رئیس کانون راهنمایان گردشگری سراسرکشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با توجه به وعده مسئولان در اجرایی شدن بیمه راهنمایان‌ گردشگری تصریح می‌کند: راهنمایان گردشگری را عمدتا جوانان تحصیلکرده و مسلط به حداقل یک زبان خارجی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به این که راهنمایان گردشگری بواسطه فصلی بودن گردشگری در ایران و تحمل بیکاری های ناخواسته حاصل از نوسان های سیاسی، و بحران های اجتماعی و بهداشتی به دنبال مشاغلی با امنیت بالاتر در داخل و چه بسا مهاجرت به کشورهای دیگر هستند، می‌گوید: بر این اساس، ریزش نیروی متخصص و فرار مغزها در این صنف، یک چالش اساسی و آسیب قابل توجه به حساب می‌آید.

این مسئول تصریح می‌کند: شوربختانه بسیاری از پیشکسوتان این صنف که به کهولت سن رسیده و توان اجرای تور را ندارند، در تامین هزینه‌های زندگی و درمان دچار مشکلات جدی هستند و با کمک‌های همکاران و نهادهای خیریه به سختی روزگار می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۰  سهم دولت از پرداخت هزینه بیمه راهنمایان گردشگری‌ دچار ابهام بود، می‌گوید: این قشر از تبصره ۱۴ حذف شدند اما با پیگیری‌های کانون راهنمایان گردشگری، وزارت گردشگری‌ و سازمان برنامه بودجه و طی استعلام و استفساریه از مجلس محترم، این ابهام برطرف شد.

حاجی سعید با بیان این که لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون حمایت از راهنمایان گردشگری‌ به مجلس تقدیم شده است، می‌گوید: ناگزیر به مطرح کردن موضوع با نمایندگان مجلس به خصوص هیئت رئیسه مجلس، اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، بودجه و شوراها و فراکسیون گردشگری مجلس شدیم.

حاجی سعید از انتظار این صنف در تسریع اجرایی شدن این بیمه در سال ۱۳۹۹ خبر می‌دهد و می‌گوید: کانون راهنمایان گردشگری در یک سال و نیم گذشته، با ارسال بیش از پانصد نامه به مسئولین و نمایندگان، دلایل توجیهی را در نهادهای متولی مطرح و ضرورت این مهم را تبیین کرده است.

وی افزود: حدود ۲۰ سال از پیگیری این مهم توسط تشکل‌های راهنمایان گردشگری‌ استانی و ملی می‌گذرد. این آرزوی دیرینه مکررا به عنوان اصلی‌ترین خواسته در تمامی جلسات بخش خصوصی با دولت و مجلس مطرح میشد اما خبری از احقاق آن نبود تا اینکه بالاخره سال 99 با وجود تحمل بحران بیکاری ناشی از انتشار ویروس کرونا، به نظر میرسد سال نیکویی برای راهنمایان این صنعت باشد. انتظار می‌رود حداکثر ظرف یک ماه آینده اسامی احصا شده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند و این قانون در اسفند ماه سال جاری محقق شود.

به گفته این مسئول، افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری نبوده، شغل دیگری جز راهنمای گردشگری‌ نداشته و حداقل سه سال سابقه فعالیت دارند، می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند.

وی از حمایت قاطع تمامی نمایندگان از طرح پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری‌ مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: این موضوع توسط کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق مطرح و مصوب شد تا در سال ۱۴۰۰ دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری‌ به عنوان یکی از اقشار خاص باشد.

حاجی سعید در پایان تصریح می‌کند: جا دارد از حمایت های  نمایندگان محترم مجلس خصوصا «سید احسان قاضی زاده» نماینده کمیسیون فرهنگی در تلفیق، «محمدرضا دشتی اردکانی» رییس فراکسیون گردشگری، «محمدصالح جوکار» دبیر این فراکسیون، «دکتر حاجی بابایی» رئیس کمیسیون بودجه و «دکتر امیرآبادی» عضو هیئت رئیسه مجلس تشکر و آرزوی توفیق کنیم.