اماکن دیدنی ایران

تماشاچی ایرانی به المپیک ۲۰۲۰ می‌رسد؟

ایسنا: آژانس‌های گردشگری ایرانی از سال ۹۸ درحال برنامه‌ریزی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ بودند، رویدادی که همه‌گیری ویروس کرونا آن را تا سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخت. یوشیرو موری، نخست‌وزیر سابق ژاپن که اینک ریاست کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو را به عهده دارد، در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است: “بهار حتما می‌آید”؛ الان شرایط سختی است اما اگر با هم همکاری کنیم این سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. المپیک ۲۰۲۰ را طبق برنامه انجام می‌دهیم و آمادگی مورد نیاز را کامل به دست خواهیم آورد.

‌المپیک ژاپن قرار بود از ۲۲ جولای ۲۰۲۰ (اول مرداد ۹۹) در شهرهای توکیو و اوساکا برگزار شود. سختگیری‌های دولت ژاپن در اجرای این رویداد، پیش‌بینی افزایش هزینه‌های اقامت تماشاچی‌ها و گردشگران و از طرفی، رقابت سخت تماشاگران بین‌المللی برای حضور در افتتاحیه و اختتامیه المپیک و به دنبال آن، کمبود بلیت این دو مراسم، آژانس‌های گردشگری ایرانی را یک سال زودتر به جنب و جوش انداخت تا از قافله عقب نمانند، اما شیوع ویروس کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم زد. المپیک به پیشنهاد شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن یک سال به تعویق افتاد، با این وجود قرار شد نام رسمی آن همچنان «المپیک ۲۰۲۰ توکیو» باشد.

روزنامه آساهی ژاپن در نظرسنجی اخیر خود اعلام کرده حدود ۳۰ درصد ژاپنی‌ها می‌خواهند طبق برنامه، المپیک انجام شود و ٣٢ درصد مردم این کشور معتقدند با شرایط کنونی نباید المپیک برگزار شود و مابقی مردم فکر می‌کنند بهتر است المپیک ۲۰۲۰ دوباره به تاخیر بیافتد. اما موری تاکید کرده که امکان عقب انداختن المپیک وجود ندارد و امسال برگزار می‌شود.

«بانک ژاپن» پیش از آن‌که ویروس کرونا شناسایی شود، در گزارشی پیش‌بینی کرده بود برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد ین ( ۲۰۸ تا ۲۵۰ میلیارد دلار) بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی درآمد عاید این کشور کند؛ رقمی که با توجه به خسارت‌های کرونا قابل چشم‌پوشی نخواهد بود.

‌با این شرایط، تصمیم مهم دیگری که سیاستگذاران المپیک ۲۰۲۰ توکیو باید بگیرند، حضور تماشاچی‌ها و گردشگرانی است که قرار بود با این انگیزه به ژاپن سفر کنند. رییس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو گفته است: تا ماه مارس (حدودا اسفندماه ۹۹) فرصت داریم برای حضور تماشاچی تصمیم بگیریم که تصمیم سختی خواهد بود.

سیدعباسعلی امامیه ـ دبیر کنسرسیوم تورهای ورودی ژاپن و کره جنوبی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ که از سال ۹۸ پیگیر حضور تورهای گردشگری و تماشاچیان ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بوده است، با اشاره به این سخنانِ رییس کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک توکیو که در دیدار سال نو میلادی با اعضای کمیته ملی المپیک ژاپن مطرح شد، درباره حضور تماشاچیان و گردشگران در این رویداد گفت: از اواسط ماه دسامبر (حدود یک ماه پیش)، نصب نمادهای المپیک (حلقه‌های رنگین) در منطقه خلیج توکیو (اودایبا) و دیگر نقاط آغاز شده است. ما هم منتظر آخرین تصمیم‌ها هستیم، همان‌طور که آقای موری اشاره کرد در ماه مارس درباره حضور داشتن یا نداشتن تماشاچی‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

او درباره احتمال حضور تماشاچیان ایرانی اظهار کرد: این موضوع کاملا به پیشرفت واکسیناسیون در ایران بستگی دارد، باتوجه به این‌که هنوز برنامه مشخصی برای واکسیناسیون ایران اعلام نشده است، پیش‌بینی حضور تماشاچی ایرانی در المپیک توکیو قدری سخت است. اما پی‌گیر امور هستیم و تلاش خواهیم کرد حضور داشته باشیم.

امامیه افزود: البته در ژاپن تصمیم‌گیری‌های متضادی وجود دارد؛ مثلا در خبری به نقل از «کیودو» که در روزنامه «مای نیچی» منتشر شده،  به ممنوعیت ورود اتباع غیرمقیم خارجی حتی در قالب فعالیت‌های تجاری به ژاپن پرداخته است. در واقع ژاپن از زمان همه‌گیری ویروس کرونا ویزای توریستی صادر نکرده است و فقط افراد غیرمقیم با عنوان ویزای تجاری امکان ورود به ژاپن را داشتند.  اما با وضع ممنوعیت تازه، فقط ١٠ کشور آسیایی از جمله چین، کره جنوبی، تایوان،  تایپه، ویتنام، میانمار و تایلند از این قانون مستثنی شده‌اند، که البته آن‌ها هم فقط با ویزای تجاری امکان سفر دارند.

او گفت: هرچند تا قبل از وضع این ممنوعیت تازه، اتباع تمام کشورها از جمله ایران  با ویزای تجاری امکان سفر به ژاپن را داشتند، اما برای جلوگیری از شیوع نوع جهش‌یافته  کرونا این ممنوعیت وضع شده است.

دبیر کنسرسیوم تورهای ورودی ژاپن و کره جنوبی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: قرار است از دهه اول ماه فوریه تزریق واکسن فایزر در ژاپن با اولویت‌بندی آغاز شود و احتمالا تا اواخر ماه می (اواسط بهار ۲۰۲۱) این کار به پایان می‌رسد.

امامیه گفت: فکر می‌کنم بدون واکسیناسیون حضور تماشاچی در المپیک توکیو امکان‌پذیر نخواهد بود. احتمالا گواهی واکسیناسیون یکی از الزامات دریافت ویزا خواهد بود، چرا که مسافر را از قرنطینه شخصی مستثنی می‌کند.

قرنطینه خانگی به مدت ۱۴ روز از جمله مقررات سفر به ژاپن است که همزمان با شیوع عالم‌گیر ویروس کرونا برقرار شده است. با این حال دبیر کمیته سازماندهی المپیک توکیو در پاییز ۲۰۲۰ گفته بود: دولت ژاپن می‌خواهد ورزشکاران و تماشاگران شرکت‌کننده کشورهایی را که از نظر کنترل ویروس کرونا شرایط خوبی دارند از قرنطینه ۱۴ روزه پس از ورود به ژاپن معاف کند. بدون شک ورزشکاران و تماشاگران کشورهایی که از نظر شیوع ویروس کرونا شرایط بحرانی دارند پس از ورود به ژاپن قرنطینه خواهند شد. تصمیم نهایی ژاپن درباره نحوه قرنطینه ۱۴ روزه تا پیش از فصل بهار گرفته می‌شود. همچنین تعداد تماشاگران مجاز برای حضور در ورزشگاه‌ها را مشخص می‌کنیم. این اظهارنظر پیش از اعلام موفقیت نتیجه آزمایش‌های واکسن کووید ۱۹ مطرح شده بود.